[Lars Risan]
For eksempel: Det er ingen tvil om at den første homeopaten, tyskeren Samuel Hahnemann var lege, og at han jobbet systematisk og empirisk, selv om det er svært tvilsomt at moderne homeopater driver vitenskap, eller liker å kalle seg "leger" (for ikke å si hva legeforeningen ville sagt!).
Jeg tror vel det kan sies å være tvil om han jobbet systematisk og empirisk. Jon Sudbø var også lege, og ble lenge antatt å jobbe systematisk og empirisk. Jeg tror det inntrykket ikke lenger er like allment som før. I og med at resultatene i homeopati ikke kan skilles fra placebo-effekten, så må jo den som kom fram til systemet ha hatt seriøse metodiske feil i sin forskning og da blir det jo litt drøyt å kalle det å jobbe systematisk og empirisk.
Har forøvrig fått inntrykk av endel medisinsk forskning i dag har store svakheter når det gjelder statistisk analyse. En kamerat hadde forvillet seg inn på et foredrag der en medisiner la fram sine oppdagelser, og kunne presentere sansynlighetsgrafen for sine målinger som viste en perfekt bjelleform. På forespørsel om størrelsen på datasettet som ga slik en vakker graf, var svaret at det bare var gjort en måling. Jeg håper det ikke er representativt.
Men språklig sett vil det vel de fleste skille ganske klart mellom homeopater og leger (for ikke å si tannleger!).
Eksempel 2 er litt mer diffus: I statlige Kinesiske sykehus utgjør akupunktur omtrent 20 av behandlingen, og kinesiske leger (ja _leger_) kjører store statistiske tester av nye akupunktur-punkter, hvor testpopulasjonene kan bestå av 70.000 pasienter.
Har du noen fagfellevurderte referanser å bidra med i så måte? Jeg synes ikke dette høres sansynlig ut, og vil gjerne vite om jeg mangler bakgrunnsinformasjon. Så vidt jeg vet er den eneste etterprøvbare og vitenskaplig bekreftede effekten av akupunktur at den gir litt lokal bedølvelseseffekt rundt nålen, så hvis du har annen informasjon er jeg spesielt interessert i det.
Aker sykehus driver dessuten med akupunktur som smertelindring under fødsler. Noen ganger er altså "leger" også "akupunktører".
Så vidt jeg har sett dokumentasjon i media og andre steder er det stort sett sykesøstre som har falt for alternativ medisin, men ser ikke bort fra at noen leger kan ha gjort det samme.
Uansett, nå er vi vel på tur bort fra tema for denne listen. Jeg antar listene til foreningen skepsis er et bedre sted for en slik diskusjon.
Vennlig hilsen,