On Tue, Apr 29, 2003 at 09:29:40PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
[Keld Jørn Simonsen]
Jeg mener det er feil. Jeg mener vi skal følge NTS offisielle regler for POSIX for norsk, når vi lager Linux-localer. Linux-localer er mye tett relaterte til POSIX, de er bakut kompatible.
Jeg oppfatter det slik at Norsk Standardiseringforbund og Språkrådet er enige i å bruke mellomrom mellom grupper på tre siffer, mens du forteller at NTS er uenige med disse og mener det på norsk ikke bør være tallgrupper med mellomrom mellom seg.
Ovenstående om min mening gjelder bare for programmer som er overensstemmende med POSIX. Jeg mener at på norsk skal man bruke mellomrom i tall når man skriver dem i dokumenter mm. Det er bare ikke dette som POSIX-localet beskriver.
Det framgår ikke av URL:http://std.dkuug.dk/cultreg/registrations/narrative/nb_NO,_4.5 hvem i NTS som skrev dokumentet. Vet du hvem som forfattet det, og hvem som var med på å lage det?
Jeg var den som skrev utkastet, og Knut Lindelien fra NTS leste det og rettet noen av feilene mine.
Hvis vi vil ha endret tusenskilletegn så det blir brukt i localet, så mener jeg den rette vei fram er å få endret NTS' spesifikasjoner.
Det er jeg enig i. Da må vi finne ut hvordan. Jeg aner ikke hvordan dette virker.
Det er bare at påmelde seg hos NTS. Koster litt kroner, men det er ikke besværlig. Kontakt Knut Lindelien hos NTS om dette.
Mens vi venter på at dette blir gjort, så foreslår jeg at vi bruker språkrådet som kilde når vi ber om å få endret localet i glibc. Jeg har funnet tilsvarende formattering av tall i statsbudsjettet, så vi har gode referanser å vise til. :)
Jeg synes som skrivit ikke at dette er den rette framgangsmåten. Og jeg tror ikke det er det rette resultatet.
Og hvem er det så som er så besværlig? Jeg er jo bare en dansker som uhemmet blander seg i norske forhold og ikke lager særlig mye for LiS, og som tror han kan skrive på bokmål, men lager den ene feil etter den annen.
Men der er faktisk også meg som har laget det opprindelige no_NO locale, selv om det står Kolbjørn Aambo på det - han har godkjent det, men jeg skrev det. Og jeg har vært avgjørende med at det er noe det heter localer i POSIX-standarden, og jeg er den der skrev den spesifikasjonen ISO TR 14652 som localene i Linux følger, og jeg er også den der skiver anbefalingene fra ISO om hvad det skal være med i POSIX-localer (ISO TR 14766). Så jeg har jobbet noe med sakene, og vet en del om intensjonene med spesifikasjonene.
Men derfor er det ikke gitt at jeg skal bestemme noe som helst. Jeg vil som dansker helst holde meg vækk fra å bestemme hvad det er norsk kultur. Innspillene mine forsøker jeg å gi bare på den systemtekniske siden, om hvad det generisk er meningen at localet skal brukes til.
Hilsen keld