On Mon, 30 Jun 2003 11:19:39 +0200 Axel Bojer axelb@skolelinux.no wrote:
Har slitt litt med å få til norske tegn i skallet/kommandolinja/konsollet(Noen som forresten kan gi noen råd om forskjellene mellom de ulike navnene, hvilke ord brukes for å sille mellom en kommandoline uten og med X?).
Å få til norske tegn i terminalvinduer, konsoll, skall eller hva man nå kaller det,
Her er hvordan jeg forstår begreberne (korrigér mig gerne hvis nogen ved bedre):
En terminal er fuldskærms tegnbaseret dialog mellem skærm og tastatur efter bestemte standarder. Du kan eksempelvis have en terminal på konsollen, via modem, eller vha. en emulator under X.
Konsollen er computerens fysiske brugerflade. En Playstation spillekonsol består af fjernsyn og gamepad, og de fleste personlige computeres konsol består af SuperVGA skærm, mus og tastatur. Linux er ofte ofte sat op til at have flere "virtuelle konsoller" på samme konsol, hvor de første 6 kører terminal-emulering efter standarden "linux", og den 7. kører X11.
Under X11 kan der startes en "X11 virtual terminal" (under Debian Linux er kan bruges programmet "x-terminal-emulator"). Eksempler på sådanne programmer er xterm og rxvt. Normalt kører de en terminal-emulering efter standarden"xterm".
En "skal" er det program som normalt startes efter login, og bl.a. giver en prompt hvor du kan starte kommandoer fra. Windows-folk vil genkende den fra DOS. I den klassiske Mac-verden eksisterer konceptet om "skallen" ikke - den er født grafisk.
Der er ikke noget kort svar for "hvilket ord bruges om tegnbaseret interface hhv. i og udenfor X", da der er tale om flere lag indeni hinanden - eksempelvis skallen bash under terminal-emuleringen "linux" på en Linux virtuel konsol.
Håber det var til at forstå.
- Jonas