tirsdag 25. november 2003, 10:18, skrev Herman Robak:
Når vi først er inne på politisk korrekthet; burde ikke noen snart se å innføre republikk på sjakkbrettet?!
Jeg er for republikk og mot å endre spillereglene i sjakk. Samtidig så er jo klient/tjener-metaforen utmerket erstatning for metaforer som godseier/ husmann, eller mester/slave-beskrivelse av tekniske systemer.
Rent politisk er det et svært viktig mål at dataordene i Skolelinux er gode. Jeg mener for eksempel at mellomtjener er et svært godt ord som erstatning for proxy. Proprietær er direkte oversatt til godseier i Bokmålsordboka til dokumentasjonsprosjektet ved Universitetet i Oslo.
Det har vært en del diskusjon om ordet nisse som erstatning for daemon. «Drep nissen» er jo ikke noe særlig god erstatning for «kill the daemon». Men det er mange likehetstrekk mellom de mytiske figurerene nisse og daemon avhengig av hva slags behandling de får ... Så noen ganger ønsker man jo å drepe nissen billedlig talt :-)
mvh Knut