On Sun, Mar 14, 2010 at 11:09:19AM +0100, Robert Bauck Hamar wrote:
*Keld Simonsen:
On Sun, Mar 14, 2010 at 12:19:05AM +0100, Olav Dahlum wrote:
On 13/03/10 22:24, Karl Ove Hufthammer wrote:
Fredag 12. mars 2010 skreiv Åsmund Skjæveland:
Skal "KB" i tydinga "kilobyte" == 1024 byte omsetjast "kiB" eller
"KiB"?
Det skal settast om til «KiB». Alt dette er grundig diskutert i dei språklige retningslinjene våre, under overskrifta «Binærprefiks»: http://i18n.skolelinux.no/retningslinjer.html
Les retningslinjene; der står det meste ein måtte lura på ??? :-)
KiB, MiB, GiB, osv.
jeg synes bare det er inkonsistent.
kB,MB,GB men: KiB,MiB,GiB
det er ikke overensstemmelse ved KiB og kB, men det er overensstemmende ved MiB og MB, og ved GiB og GB. Hva med TiB og TB?
Det forklarer ikke hvorfor det er valgt en inkonsistent forkortelse på KiB. Men det må en vel leve med.
Hilsen keld