Den 24.05.2022 21:22, skrev Leif H Silli:
Kva med «diskbilete», «diskbileteeining» eller «virtuell disk»?
Dømesetningane dine kunne dermed gå noko slik som dette:
Handsam diskbilete
Handsam diskbileteeiningar
Handsam virtuelle diskar
Godkjenning naudsynt ved oppsett av diskbilete
Godkjenning naudsynt ved oppsett av diskbileteeining
Godkjenning naudsynt ved oppsett av virtuelle diskar
Jeg stemmer for virtuell disk (eller virtuell enhet).
Problemet med diskfil eller diskbilde er at det lett blandes sammen med selv filen.
Problemet med bildemontering er at det lett blandes sammen med hva som faktisk er montert.
Hvis man ser på verktøyene som brukes for de forskjellige uttrykkene:
For diskfil/diskbilde: ls For bildemontering: mount For virtuell disk/virtuell enhet: losetup -l
I noen sammenhenger brukes ikke virtuelle disker kun for montering av filsystem, men som kilde til f.eks. et krypteringlag som også lager en egen virtuell disk.
Eivind