Axel Bojer skrev:
Viseresender til lista spørsmål om et ord som sannsynligvis er feil.
-Axel
Hei!
Hei. Er ikke dette et tema for hele stavekontrollprosjektet? Hva med å ta diskusjonen på i18n-no@lister.ping.uio.no?
På http://www.openofficeorg.no/Forumsider/index.php?topic=39.new#new påpekes det at «eg» blir godkjent av ordlista.
Ah, utmerket med tilbakemeldinger. Kanskje vi bør lage en liste med ord som ikke skal godkjennes på bokmål og nynorsk, for kvalitetssikring av stavekontrollen?
Ja, det kan være en god løsning heller enn lpøsninga nedenfor med e-post.
Det er ikke en forkortelse, for da måtte det vært med punktum.
Jeg er ikke overbevist om at forkortelser ligger lagret med punktum i stavekontrollfila. Det bør sjekkes.
Det er godt mulig feilen ligger i måten punktum håndteres på. Jeg testet: eg eg. dvs. dvs osv osv. bl.a. el. e.l. og alle sammen godkjennes. Det kan altså se ut til at vi har et punktumproblem ...
Er det noen annen måte å få dette bekreftet på?
Når jeg bruker grep på ordlista finner jeg oppføringen: eg/C Det ser altså ut til at denne må fjernes?
Da bør ordene den representeres i første omgang markeres som omstridt på bokmål i korrekturlesingen, og i neste omgang fjernes fra norsk.words.
Og det gjør man vel ved å sende inn ordet slik: WORD: eg STATUS: - EDITOR: Axel Bojer axelb@skolelinux.no
eller har vi en bedre metode?
Hva betyr /C -- er det informasjon om bøyningsform?.
Ja.
% echo eg/C | ispell -e eg ega %
I norsk.words finner jeg så disse oppføringene:
% egrep "^ega? " norsk.words eg * 21 B ega 12 B %
Hmm, og dette betyr?
De må justeres, hvis ordene skal ut fra bokmål.
Ja. Spørsmålet er om deter ordet selv eller håndteringen av punktum som er feil.
Mvh Axel