tirsdag 13 august 2002, 17:33, skrev Herman Robak:
Ikke JPEG! Bruk heller PNG. En ensfarget firkant blir mindre som PNG, og utsettes ikke for «avrunding» av noe slag. Husk at JPEG er «lossy»!
Krymping av digitale bilder gjøres i hovedsak på to måter:
1. Krymping som fullstendig beholder den opprinnelige digitale billedinformasjonen 2. Krymping som tilpasser bildeinnformsjonen i håp om at den som titter ikke oppdager den reduserte kvaliteten.
Altså vi snakker om tapsfri krymping (komprimering) eller tapsorientert krymping.
http://www.upenn.edu/computing/group/dmp/technical/colors/compression.html
Skal man lagre farger mest mulig korrekt, uten tap av bildeinformasjon som skyldes en tapsorientert krympemetode, så velges PNG.
PNG formatet er også restriksjonsfri for brukere av datasystemer, og ble laget som et resultat av at patenthavere til GIF-formatet ønsket god betalt for bruk av dette. De som eier patenten til JPEG har oppført seg på liknende uheldige måte. Dette har ført til at mange forlater JPEG-formatet til fordel for PNG. Dette gjelder såvidt jeg vet også utviklerene av KDE.
http://www.theregister.co.uk/content/4/26339.html
Tidligere historier: http://www.theregister.co.uk/content/6/26296.html http://www.theregister.co.uk/content/4/26272.html
Utalelse fra ISO-komiteen: http://www.jpeg.org/newsrel1.htm