* Sigurd Gartmann sigurd-i18n-no@brogar.org [2004-10-08 11:28:32 +0200]:
fre, 08,.10.2004 kl. 10.29 +0200, skrev Karl Ove Hufthammer:
Sigurd Gartmann sigurd-i18n-no@brogar.org skreiv i innlegget news:1097222979.3928.6.camel@steinen.brogar.org:
Kort oppsummert:
Forfattarar brukar tekstbehandlingsprogram; programmerarar brukar skriveprogram.
Er ikke helt enig i denne definisjonen. Valg av program er ikke person-/rolle-avhengig, det er dokument-avhengig. De aller aller fleste personer bruker både teksteditorer og tekstbehandlere, men hvert til sitt bruk.
Men hvorfor er ikke en tekstbehandler et skriveprogram?
Fordi du ikke kan bruke en tekstbehandler til samme oppgave som et skriveprogram. Man kan/bør ikke bruke en tekstbehandler til å
* skrive epost * redigere oppsettfiler * lage raske notater * programmere
Både siden en tekstbehandler også kan gå under navnet «skriveprogram», og siden en rekke skriveprogram kan så mye mer enn å skrive, som for eksempel IRC i vim, og du selv nevnte: spille spill i emacs.
Selv om enkelte skriveprogram kan mer enn bare å være et enkelt redigerings- verktøy betyr ikke dette at det er noen som helst tvil om hvilken hovedfunksjon de har. Selv om du sikkert kan programmere et spill i Excel ved hjelp av makroer, betyr ikke dette at Excel ikke lenger kan kalles et regneark! Emacs havner forøvrig i en særstilling i og med at det kan disukteres om det er en editor, en lisp-maskin eller et operativsystem... ;)
Skillet befinner seg altså på WYSIWYG-biten, siden du kan redigere html i flere at tekstbehandlerne (men ikke på kildekodenivå), de mest avanserte skriveprogrammene har også ordretting og sånt.
Ja, det er helt riktig. En viktig forskjell i denne forbindelsen er at et skriveprogram som har stavekontroll har denne kontrollen knyttet til _programmet_, ikke til dokumenetet. En tekstbehandler vil ha knyttet en språk-attributt til selve dokumentet.
Men siden det er umulig å sette en strek mellom de to kategoriene, fordi skriveprogrammene kan gjøre så mye mer, må vi si at tekstbehandlerne også er skriveprogram, slik at en tekstbehandler er en spesialisering av et skriveprogram.
Gi meg et hvilket som helst program, så skal jeg alltids klare å plassere det i riktig kategori. Skillet er ikke så utydelig som du vil ha det til.
Eivind