Sundag 10. februar 2008 skreiv Axel Bojer:
vertex : et punkt i en 3D-verden (kan også være i 2D eller 3D+tid), trenger ikke å være et hjørne vertices : flere "vertex"
vertex -> punkt
Dette synest eg er ei usedvanlig dårlig generell omsetting. Både «node» og «hjørne» er betre, og bør stå før «punkt» på fellesordlista.
mesh : et maskenett som består av "vertices" og vanligvis "edges" og "faces" render : å lage et 2D-bilde fra en 3D-verden (gjort med et knappetrykk når alt er satt opp ferdig)
mesh -> maskenett [bildebehandling]
Men «mesh» vert òg mykje brukt i samband med «mesh networking» (som i OLPC). Kva skal det heita på norsk?