onsdag 02 juli 2003, 02:44, skrev Jonas Smedegaard: | On Tue, 1 Jul 2003 21:50:59 +0200 | | Knut Yrvin knuty@skolelinux.no wrote: | > tirsdag 1. juli 2003, 14:08, skrev Jonas Smedegaard: | > > Terminal = konsol! | > | > Hva er galt med: skall? | | Mener du hvad der er galt med at bruge "skall" som fællesbetegnelse for | både "unix shell" og terminal/konsol? | | Der er det galt at det skallen og terminalen er forskellige ting. | | S. R. Bourne (lyder som manden bag den oprindelige Bourne shell) skriver | | på siden http://rhols66.adsl.netsonic.fi/era/unix/shell.html følgende: | > The shell is a command programming language that provides an interface | > to the UNIX operating system. | | skallen er altså et interface til styresystemet. | | terminalen eller konsollen er det fysiske interface til computeren | (dvs. mindre fysisk hvis der er tale om terminal-emulering under X11). | | Jeg må indrømme, at nu hvor jeg læser om emnet (her er endnu en URL: | http://www-h.eng.cam.ac.uk/help/tpl/unix/term.html) vil jeg ikke længere | skelne mellem tre dele, men blot to: terminal og skal. terminalen kan så | være en "ægte konsol" (dvs. skærm og tastatur koblet direkte til | computeren, en selvstændig terminal koblet til en serielport, en | fjernterminal via telnet eller SSH, eller en terminal-emulering under | X11 eller indlejret i andre brugerflader (f.eks. screen).
Jeg ser hva du mener. Men det litt historiske tror jeg vi må bort ifra, det er ganske marginalt når det gjelder folks forståelse av ordet «skall» og terminal(-vindu) nå til dags tror jeg, iallefall slik jeg har hørt det bli brukt. Ord endrer seg og hva de engang var er ikke det de kommer til å bli. Man kan like det eller ikke, men neppe forhindre det :-)
| Når det er væsentligt at holde begreberne terminal og skal adskilt er | det fordi korrekt/optimal opsætning af "Norsk tegnoppsett i skallet" er | forskellig alt efter hvilken terminal skallen køres i, og hvordan den er | startet (som login shell eller ej). | | - Jonas
.. Så det dette koker ned til, så vidt jeg forstå er: Konsoll som betegnelse på et brukermiljø uten X men med en kommandolinje. (Og med kommandolinje mener jeg en «prompt» -jeg savner også et norsk ord på det forøvrig, slik Arne også etterlyste :-)- med mulighet til å gi en kommando. Din tidligere forklaring om at: «less kan køres i en skal, som kan køre i xterm.» stemmer nok, rent teknisk, men allikevel synes jeg det bør være helt forsvarlig å kalle begge deler en kommandolinje av den enkle grunn at man kan skrive inn kommandoer som typisk kommer opp linje etter linje (tegnbasert, som du alt har nevnt).
Men altså jeg oppfatter dette nå slik: Konsoll=kommandolinje uten X Skall=kommandolinje (med og uten X).
Det Arne nevnte var at Skall kommer fra en forståelse om at det er en «innpakning» av noe annet, og selv et konsoll (og da mener jeg en kommandolinje uten X) er noe som kjøres utenpå kjernen i et *nix system, altså en slags «skall» eller innpakning som gir deg tilgang til ulike grunnfunksjoner funksjoner: installasjon, utskrift, skrive, lage og slette filer/kataloger osv. Selve operativsystemet ligger under eller bakenfor det kommandolinja ber skallet å utføre. Mao ser jeg på «skall» som et fint fellesord og «konsoll» som -et litt gammeldags, men vel det beste så vidt jeg kan se- ord til å beskrive et lag som ligger under X, men oppå operativsystem/kjerne. Xterm gir et grafiskt miljø til det samme som et konsoll, derfor ville jeg ikke skille så altfor sterkt mellom dem. Xterm og desslike har noen ekstrafunksjoner som ligger i knapper, menyer, vindu som kan endre størrelse osv, og gir et slags «skall til skallet» men «innmaten» utfører samme funskjon, og er vel -normalt- bash i begge tilfeller eller?
Dette begynner jo å bli ganske interessant :-)
mvh Axel