Morten Ingebrigtsen, Knut Yrvin og undertegnede holdt foredrag på seminaret til Linux i skolan på lørdag (igår).
Vi var invitert av Skolverket, for å fortelle hvordan vi hadde fått til å mønstre og koordinere så mye innsats her i Norge. En danske, Gunner Poulsen, var invitert for å fortelle om prosjektet GNU Skole (en skole i den fiktive byen GNU).
Fredag:
Vi møttes kvelden før seminaret på hotellet Amaranten, der Gunner og vi var innlosjert. Gunner møtte oss i resepsjonen i 19-tiden, mens Richard Larsson fra Code Factory og Peter Karlberg fra Skolverket kom innom ~20. Etter omtret en time engasjert samtale i baren på Amaranten, gikk vi på resturant og spiste en bedre middag. Også der snakket vi fag, politikk og Linux i stride strømmer; det var rundt midnatt da vi gikk tilbake til hotellet.
Lørdag:
Gunner og vi hadde mye og fortelle, og det ble en velavrundet presentasjon:
Gunner var først. Han var grunnskolelærer og Linux-entusiast, som fortalte med glød om hvor greit det var å få hjelp på newsgruppene. Han hadde også gode erfaringer med å kontakte utviklerne direktet, når han oppdaget feil eller mangler.
Så fortalte Morten om tilblivelsen av Linux i skolen, og hvordan den organsisasjonen langsomt hadde modnet til å bli et slags sekretariat for Skolelinux. Han understreket hvor viktig det var at de som skulle lede utviklerne IKKE var sekretariatet!
Jeg fortalte litt om starten av oversetterprosjektet, og hvordan vi tidlig begynte å delegere arbeidet, og hvordan mangelen på dokumentasjon førte til masse mail til og fra meg til å begynne med. Litt om hvordan samene kom med ble nevnt. Bytte til samisk språk i KDE ble gjort på storskjermen, og Konqueror med samisk grensesnitt ble demonstrert.
Så var det Knuts tur. Som ventelig ble det en skikkelig pep-talk. Argumentene han kjørte er kjent for de fleste av oss nå, vi kan nøye oss med å nevne at det var heftig applaus etterpå. Og enkelte tilhørere smilte bredt og sa «Ja, det här var bra!» til sidemannen.
Dette skjedde før lunch. Inntrykk fra lunchen og temagruppene resten av dagen kommer senere...