Morten Ingebrigtsen, Knut Yrvin og undertegnede holdt foredrag på seminaret til Linux i skolan på lørdag (igår).
Vi var invitert av Skolverket, for å fortelle hvordan vi hadde fått til å mønstre og koordinere så mye innsats her i Norge. En danske, Gunner Poulsen, var invitert for å fortelle om prosjektet GNU Skole (en skole i den fiktive byen GNU).
Fredag:
Vi møttes kvelden før seminaret på hotellet Amaranten, der Gunner og vi var innlosjert. Gunner møtte oss i resepsjonen i 19-tiden, mens Richard Larsson fra Code Factory og Peter Karlberg fra Skolverket kom innom ~20. Etter omtret en time engasjert samtale i baren på Amaranten, gikk vi på resturant og spiste en bedre middag. Også der snakket vi fag, politikk og Linux i stride strømmer; det var rundt midnatt da vi gikk tilbake til hotellet.
Lørdag:
Gunner og vi hadde mye og fortelle, og det ble en velavrundet presentasjon:
Gunner var først. Han var grunnskolelærer og Linux-entusiast, som fortalte med glød om hvor greit det var å få hjelp på newsgruppene. Han hadde også gode erfaringer med å kontakte utviklerne direktet, når han oppdaget feil eller mangler.
Så fortalte Morten om tilblivelsen av Linux i skolen, og hvordan den organsisasjonen langsomt hadde modnet til å bli et slags sekretariat for Skolelinux. Han understreket hvor viktig det var at de som skulle lede utviklerne IKKE var sekretariatet!
Jeg fortalte litt om starten av oversetterprosjektet, og hvordan vi tidlig begynte å delegere arbeidet, og hvordan mangelen på dokumentasjon førte til masse mail til og fra meg til å begynne med. Litt om hvordan samene kom med ble nevnt. Bytte til samisk språk i KDE ble gjort på storskjermen, og Konqueror med samisk grensesnitt ble demonstrert.
Så var det Knuts tur. Som ventelig ble det en skikkelig pep-talk. Argumentene han kjørte er kjent for de fleste av oss nå, vi kan nøye oss med å nevne at det var heftig applaus etterpå. Og enkelte tilhørere smilte bredt og sa «Ja, det här var bra!» til sidemannen.
Dette skjedde før lunch. Inntrykk fra lunchen og temagruppene resten av dagen kommer senere...
Flott at det har blitt samarbeid over grensene, og ikkje minst at dokker har vist arbeidet med program på samisk. På samisklista og Tromsø-konferansen vår har vi snakka om at vi må forsøke å få eit samarbeid over grensene. Det har vi forsåvidt allereie, med omsettarar både i Sverige, Finland og Noreg. Men organisatorisk er arbeidet med Linux på samisk bare knytta til Skolelinux/Linux i skolen i Noreg. Ei viktig mogleg finansieringskjelde for vidare arbeid er Interreg (Kombinasjon av EU-middel og statlige middel for samarbeidsprosjekt som omfattar Noreg og minst eitt av landa Sverige og Finland, helst begge). Dersom vi skal kunne søke på dette, må ein institusjon / organisasjon i Sverige eller Finland stå som hovudsøkar (mest ein formalitet, hovudaktiviteten kan vere i Noreg). Skal vi kunne dra nytte av disse midlene, treng vi Linux i skolan i Sverige eller tilsvarande i Finland med oss. Kan dokker som har vore i Sverige tenke dokker å forsøke å formidle / organisere dette, evt. få oppretta ein direkte kontakt mellom Linux i skolan og dei som jobbar med samisk Linux i Noreg? Etter det dokker fortel, burde det no vere rette tida for det. I tillegg til interreg-middel kunne det kanskje vere mogleg å søke støtte hos svenske skolestyresmakter eller dei i statsadministrasjonen som har ansvar for samespørsmål (slik vi har søkt pengar frå samisk kontor i KRD).
Helsing Svein ----- Original Message ----- From: Herman Robak To: linuxiskolen@skolelinux.no Cc: i18n-no@lister.ping.uio.no ; i18n-sme@lister.ping.uio.no Sent: Sunday, April 28, 2002 6:29 PM Subject: [i18n-sme]Vi har vært i Sverige, og der var det trøkk!
Morten Ingebrigtsen, Knut Yrvin og undertegnede holdt foredrag på seminaret til Linux i skolan på lørdag (igår).
Vi var invitert av Skolverket, for å fortelle hvordan vi hadde fått til å mønstre og koordinere så mye innsats her i Norge. En danske, Gunner Poulsen, var invitert for å fortelle om prosjektet GNU Skole (en skole i den fiktive byen GNU).
Fredag:
Vi møttes kvelden før seminaret på hotellet Amaranten, der Gunner og vi var innlosjert. Gunner møtte oss i resepsjonen i 19-tiden, mens Richard Larsson fra Code Factory og Peter Karlberg fra Skolverket kom innom ~20. Etter omtret en time engasjert samtale i baren på Amaranten, gikk vi på resturant og spiste en bedre middag. Også der snakket vi fag, politikk og Linux i stride strømmer; det var rundt midnatt da vi gikk tilbake til hotellet.
Lørdag:
Gunner og vi hadde mye og fortelle, og det ble en velavrundet presentasjon:
Gunner var først. Han var grunnskolelærer og Linux-entusiast, som fortalte med glød om hvor greit det var å få hjelp på newsgruppene. Han hadde også gode erfaringer med å kontakte utviklerne direktet, når han oppdaget feil eller mangler.
Så fortalte Morten om tilblivelsen av Linux i skolen, og hvordan den organsisasjonen langsomt hadde modnet til å bli et slags sekretariat for Skolelinux. Han understreket hvor viktig det var at de som skulle lede utviklerne IKKE var sekretariatet!
Jeg fortalte litt om starten av oversetterprosjektet, og hvordan vi tidlig begynte å delegere arbeidet, og hvordan mangelen på dokumentasjon førte til masse mail til og fra meg til å begynne med. Litt om hvordan samene kom med ble nevnt. Bytte til samisk språk i KDE ble gjort på storskjermen, og Konqueror med samisk grensesnitt ble demonstrert.
Så var det Knuts tur. Som ventelig ble det en skikkelig pep-talk. Argumentene han kjørte er kjent for de fleste av oss nå, vi kan nøye oss med å nevne at det var heftig applaus etterpå. Og enkelte tilhørere smilte bredt og sa «Ja, det här var bra!» til sidemannen.
Dette skjedde før lunch. Inntrykk fra lunchen og temagruppene resten av dagen kommer senere...
-- Herman Robak
_______________________________________________ i18n-sme mailing list i18n-sme@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-sme
--- Svein Lund sveilund@online.no skrev:
Flott at det har blitt samarbeid over grensene, og ikkje minst at dokker har vist arbeidet med program på samisk. På samisklista og Tromsø-konferansen vår har vi snakka om at vi må forsøke å få eit samarbeid over grensene. Det har vi forsåvidt allereie, med omsettarar både i Sverige, Finland og Noreg. Men organisatorisk er arbeidet med Linux på samisk bare knytta til Skolelinux/Linux i skolen i Noreg. Ei viktig mogleg finansieringskjelde for vidare arbeid er Interreg (Kombinasjon av EU-middel og statlige middel for samarbeidsprosjekt som omfattar Noreg og minst eitt av landa Sverige og Finland, helst begge). Dersom vi skal kunne søke på dette, må ein institusjon / organisasjon i Sverige eller Finland stå som hovudsøkar (mest ein formalitet, hovudaktiviteten kan vere i Noreg). Skal vi kunne dra nytte av disse midlene, treng vi Linux i skolan i Sverige eller tilsvarande i Finland med oss. Kan dokker som har vore i Sverige tenke dokker å forsøke å formidle / organisere dette, evt. få oppretta ein direkte kontakt mellom Linux i skolan og dei som jobbar med samisk Linux i Noreg?
Vi har veldig fin kontakt med Linux i skolan, men arbeidet vårt (mitt iallefall) kommer til å fokusere på andre ting enn det du etterlyser.
Vi er ikke, og kommer ikke til å bli, koordinatorer for samarbeidet over grensene :-) Det kan kanskje du eller andre frivillige organisere? For hjelp til formidling oa. kan du ta kontakt med oss. Evt. ta kontakt direkte, da blir våre svenske venner imponerte (de tok helt av på Gjørokratimodellen!!!)
Du finner info her: http://www.linuxiskolan.org
Etter det dokker fortel, burde det no vere rette tida for det. I tillegg til interreg-middel kunne det kanskje vere mogleg å søke støtte hos svenske skolestyresmakter eller dei i statsadministrasjonen som har ansvar for samespørsmål (slik vi har søkt pengar frå samisk kontor i KRD).
Kjør på! Styret utarbeider retningslinjer for søknader om midler, men inntil videre kan du skrive søknaden fritt - men HUSK! Legg til minimum 20% administrasjonstillegg, ellers tar vi ikke i mot pengene!!!
En bedre ide er kanskje å veilede svenskene til å skrive slike søknader selv, de tar i mot all hjelp de kan få...
Meld deg på mailinglista deres: http://www.linuxiskolan.org/mailinglist.php
-- Mvh. Morten Ingebrigtsen Styreleder, Linux i skolen
______________________________________________________ Sjekk snørapporter... fra 500 ski-destinasjoner i Europa på http://no.snow.yahoo.com/