On Tue, Jul 01, 2003 at 11:12:36PM +0200, Axel Bojer wrote:
onsdag 02 juli 2003, 02:44, skrev Jonas Smedegaard: Men altså jeg oppfatter dette nå slik: Konsoll=kommandolinje uten X Skall=kommandolinje (med og uten X).
Dette skjærer seg ganske grundig når man ser litt nærmere på det, og vil nok være en forvirrende begrepshåndtering for mer tekniske personer.
Slik er min forståelse:
Et konsoll er en skjerm/tastatur som er direkte koblet til maskinen man jobber mot.
En terminal er en skjerm/tastatur som _ikke_ er direkte koblet til maskinen.
En XTerm er i så måte en litt spesiell variant av dette i og med at det er en _terminalemulator_. De fleste terminaler har forøvrig flere skjermer, der man kan kjøre flere skall. XTerm har ikke dette.
Et skall i unix-sammenheng er et skall mot operativsystemets tjenester. Det finnes mange forskjellige skall (Bourne Shell, C Shell, Bourne Again Shell, zsh, ash, marvin shell og command.com, 4dos med flere for windows verdenen). Et skall trenger ikke å ha en kommandoline eller et prompt, og det er ingenting i veien for å opprette flere skall ifra samme kommandolinje på samme skjerm i samme terminal.
Når jeg skriver $ tar -cf - /fra | (cd /til; tar -xf -) kalles kommandoen tar, og utskriften fra tar videresendes til en ny forekomst av skallet (jeg har nå altså fått to skall, men har bare én kommandolinje).
Tilsvarende kan jeg kalle su(1) så mange ganger jeg bare vil, og hver gang vil en ny forekomst av skallet opprettes, men bare det gjeldende skallet vil faktisk ha en kommandolinje.
Eivind