Åsmund Skjæveland wrote:
I nynorskordboka står det:
ukjend ukjend adj -nt [-nd], -nde [ukjent a2]
Eg klarar ikkje å tolka desse klammene, er det «ukjend» eller «ukjent» som er hovudform?
Ukjend. Prøv å slå opp ukjent, så vil du se at det står: Se ukjend. Den første endelsen sier vel at det heter ukjent før intetkjønn, men at i skolen tillates også ukjend? Lenge siden jeg har hatt nynorsk, men jeg mener det er slik klammer skal fungere i nynorskordbøker som er godkjent for skolebruk.
Den siste klammen betyr vel bare at den er relatert til/det samme som ukjent som er adjektiv av type 2 (adjektiv som har lik form i alle samsvarsbøyninger unntatt flertall).
Hvis du ser på «Oversyn over grammatiske kodar», kan du se eksempler på bøyninger hvor klammer er brukt for å vise aksepterte former i skolen. Dette at skolene skal godta en haug med ting som ikke er riktig nynorsk og ikke godtas ellers, gjør at nynorskordbøker kan bli litt vanskelige å bruke. :-(
Vh. Sigmund
PS. Om det er noe galt i det jeg har sagt, vil nok en av nynorskekspertene kunne rette opp i det.