Stig E Sandoe stig@ii.uib.no wrote in news:20020411132349.A17542@apal.ii.uib.no:
Eller -en endelse på alle. Siden de er likestilt synes jeg det bør være opp til hver enkelt oversetter hvilken form han eller hun benytter.
Her er eg heilt ueinig. Språklig konsekvens på tvers av program er særs viktig, og ulike former vil verka forstyrrande. Nokre standardstrengar vil jo òg bli brukt *automatisk* i fleire program (eks. standarddialogboksar).
Jeg tror forøvrig ikke jeg kommer til å oversette noe (mer) hvis jeg må bruke "fila, ramma, lista, cella, ruta, linja" da disse er meg helt fremmede både i tale og skrift.
Tenk på oss nynorskomsetjarar då! Me må skriva haugevis av ord dei færraste har uttalt det siste hundreåret! ;)