Petter Reinholdtsen skrev:
[Axel Bojer]
Ah, utmerket med tilbakemeldinger. Kanskje vi bør lage en liste med ord som ikke skal godkjennes på bokmål og nynorsk, for kvalitetssikring av stavekontrollen?
Ja, det kan være en god løsning heller enn løsninga nedenfor med e-post.
Ja, kanskje. Jeg tenkte mest på for oss som lager stavekontrollen, for å ha en plass å notere slike ord som vi er enige om ikke skal være godkjente ord, og som har vist seg problematiske tidligere, slik at vi sikrer at de ikke kommer tilbake som godkjente ord.
Ja, det var også hva jeg mente :-) Men det er kanskje ikke en erstatning for e-postløsningn, heller et supplement
Er det noen annen måte å få dette bekreftet på?
Vet ikke.
:-( Det vi kort sagt trenger er å forvisse oss om at forkortelser virkelig behandles på rett måte. Hvis det er her feilen ligger, så er det bare en nødløsning å fjerne f.eks. eg/C, da vil vi få problemet med at forkortelser ikke godtas isteden. Men det er nok å foretrekke at ord feilmarkeres heller enn at andre ord feilgodkjennes, eller hva mener dere?
Og det gjør man vel ved å sende inn ordet slik: WORD: eg STATUS: - EDITOR: Axel Bojer axelb@skolelinux.no
eller har vi en bedre metode?
Det er slik det gjøres, ja.
Ok, sendt :-)
I norsk.words finner jeg så disse oppføringene:
% egrep "^ega? " norsk.words eg * 21 B ega 12 B %
Hmm, og dette betyr?
'*' betyr at ordet er et nynorskord. 21/12 er et tall som representerer frekvensen order har i bokmål, og 'B' er ordklassen ordet er gitt på bokmål. Dvs. at for å fjerne 'eg' fra bokmålsdelen av stavekontrollen så må ' 21 B' fjernes fra oppføringen i norsk.word.
Men da skjønner jeg enda mindre. Hvis ordet er registrert som et nynorskord hvorfor havner det da i bokmålsordlista?
Jeg forsøkte å fjerne oppføringa eg/C fra alle versjonene av nb_NO.dic jeg fant: /usr/share/myspell/dicts /usr/lib/openoffice/share/dict/ooo/ og ~/.openoffice.org2/user/wordbook/nb_NO.dic
Men det hjalp ikke, ordet blir fortsatt godkjent. Må man endre noe i nn-NO.aff også?
«må ' 21 B' fjernes fra oppføringen i norsk.word.» er vel for neste pakke, og rett måte for fremtiden, men det jeg prøver på er å endre en installert pakke, bare for å teste litt, det blir vel noe annet ...
Mvh Axel