On Tue, 1 Jul 2003 21:50:59 +0200 Knut Yrvin knuty@skolelinux.no wrote:
tirsdag 1. juli 2003, 14:08, skrev Jonas Smedegaard:
Terminal = konsol!
Hva er galt med: skall?
Mener du hvad der er galt med at bruge "skall" som fællesbetegnelse for både "unix shell" og terminal/konsol?
Der er det galt at det skallen og terminalen er forskellige ting.
S. R. Bourne (lyder som manden bag den oprindelige Bourne shell) skriver på siden http://rhols66.adsl.netsonic.fi/era/unix/shell.html følgende:
The shell is a command programming language that provides an interface to the UNIX operating system.
skallen er altså et interface til styresystemet.
terminalen eller konsollen er det fysiske interface til computeren (dvs. mindre fysisk hvis der er tale om terminal-emulering under X11).
Jeg må indrømme, at nu hvor jeg læser om emnet (her er endnu en URL: http://www-h.eng.cam.ac.uk/help/tpl/unix/term.html) vil jeg ikke længere skelne mellem tre dele, men blot to: terminal og skal. terminalen kan så være en "ægte konsol" (dvs. skærm og tastatur koblet direkte til computeren, en selvstændig terminal koblet til en serielport, en fjernterminal via telnet eller SSH, eller en terminal-emulering under X11 eller indlejret i andre brugerflader (f.eks. screen).
Når det er væsentligt at holde begreberne terminal og skal adskilt er det fordi korrekt/optimal opsætning af "Norsk tegnoppsett i skallet" er forskellig alt efter hvilken terminal skallen køres i, og hvordan den er startet (som login shell eller ej).
- Jonas