Fredag 7. desember 2007 skreiv Hilde Austlid:
Vel, du peker inndirekte på et stort problem med listeformen -- "Hvis du leser arkivet..." Et arkiv på en epostliste er svært tungt tilgjengelig.
Vil berre tipsa om at denne diskusjonslista òg er tilgjengelig som njusgruppe, under namnet gmane.comp.internationalization.norwegian på news.gmane.org. Sjå "http://news.gmane.org/".
Denne har òg eit vevgrensesnitt, på http://news.gmane.org/gmane.comp.internationalization.norwegian/ Denne inneheld ein søkefunksjon, slik at ein kan søka etter gamle meldingar (iallfall tilbake til 2002).
Jeg ville ønske at diskusjonene her flyttes over til et nettsted med forum.
Eg vil ønskja at desse e-postlistene *ikkje* flyttast over til eit forum. Eit forum er håplaust å følgja med på, og håplaust tregt å bruka. Eg veit iallfall at eg aldri ville hatt ork til å bruka eit forum.
Ei njusgruppe (som denne lista er tilgjengelig som) er både teknisk og brukarvenlig milevis betre enn eit vevbasert forum.
Forum har flere fordeler:
- Lettere å søke i enn arkiv over epostlister
- Lettere å finne og bidra for nye folk
- Man kan ha lenker fra ordlista til tråder med diskusjon om
oversettelsen, slik at det blir lettere for nykommere å skjønne grunnene til de valgene som er tatt. (Jeg har klødd meg i hodet over en og annen av oppføringene på fellesordlista.)
- Det er lettere å komme inn og bidra med nye innspill til en
diskusjon som ligger litt tilbake i tid (denne kan være et tveegga sverd, siden det ikke alltid er av det gode å ta opp gamle diskusjoner, men i det store og hele tror jeg flere forslag gir bedre kvalitet på resultatet)
Alle desse fordelane er like gyldig for diskusjonslista som njusgruppe, med unntak av punktet «Lettere å finne og bidra for nye folk», som eg ikkje forstår.