On Fri, 2005-06-17 at 13:08 +0200, Eivind Tagseth wrote:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-06-17 13:02:10 +0200]:
Jeg synes det høres bra ut, jeg. :)
De hadde en flammmefest på no.general, og flamberte hverandre. :)
Høres helt søkt ut synes jeg :-)
I motsetning til flamewar, mener du?
Da måtte det i såfall vært flammekrig, det blir litt mindre søkt, men fortsatt ikke like umiddelbart forståelig som «nettkrangel», jeg synes det bør telle mest, at det er lett også for utenforstående å straks være «med»:-) Jo færre spesialord jo bedre synes nå jeg. Fagordfantasien har gått for langt synes jeg, ingen har oversikt over *alle* ordene. Nok om det :-)
Spørsmålet er vel hvem som er målgruppen for ordet. Jeg har mine tvil om at folk kommer til å ta ibruk «nettkrangel» i dagligtale for å beskrive en «flamewar», til det er det alt for tannløst. Men jeg er ikke så sikker på om vi er i stand til å konstruere opp et ord som ikke allerede er vanlig i bruk, og få «folk flest» til å begynne å bruke det heller.
Jeg har ved en anledning brukt «gjørmebryting» som metafor for ekstra ufin flamewar. Men det vil neppe fungere. Jeg synes vi godt kan prøve hardere enn «flambering».
Ildspruting Bære ved til bålet Brannfakkelkasting
Har noen hatt noe hell med å oversette «trolling»? «Dorging» høres litt vel tamt ut.