tirsdag 28. juni 2005, 11:46, skrev Gaute Hvoslef Kvalnes:
On Mon, 27 Jun 2005 18:17:31 +0200, Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org
wrote:
Ein kjem dessverre ikkje utanom fagorda i denne samanhengen. Og då er spørsmålet om me skal bruka dei norske eller dei engelske fagorda. Og då synest eg valet er soleklart: Me bør bruka dei norske!
Spørsmålet er vel heller om det skal brukast fagord (då er eg einig i at «antikva» og «grotesk» er best norsk) eller meir forståelege, skildrande namn. Som alltid kjem det an på målgruppe og bruksområde.
Om ein først skal skriva om, er eg ikkje heilt overtydd om at «utan seriffar», «serifflaus» eller liknande formuleringar med «seriff» er heilt optimalt. Då har ein berre brukt andre framandord.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
Nå har jeg også snakket med mine to medoversettere i Oslo, og konklusjonen må vel, for vårt vedkommende, bli: Både med/uten seriff og antikva/grotesk er norske fremmedord, og som sådan likeverdige. (Ordet seriff kan jeg ikke se at er særlig nyere heller, da også det er et typografisk fagord. Det som er nytt er vel bruken av sans serf, men en f). Rent språklig burde de slik sett være likeverdige. Når det gjelder hva som er vanligst og lettest forståelig er det vår oppfatning at seriff er mer kjent og gjenkjennelig enn antikva/grotesk, som nok er kjent blant fagfolk. Grunnen er nok inflasjonen av (sans) serif som en moderne fremmedord, men det er altså ikke den jeg vil innføre ;-) Å få både oversettere og lesere til å forstå dette tror jeg blir vanskeligere hvis vi innfører de gamle fagorda enn om vi bruker de nye.
skolelinux/i18n$ grep -iR grotesk * skolelinux/i18n$ grep -iR antikva ga to treff hver på fila: nn/messages/kdeextragear-2/kile.po pluss før nevnte mozilla. ellers ingenting.
Grep på seriff ga 42 treff i OpenOffice. (hvorav nok en god del er dobbeltoppføringer)
grep -iR seriff *|wc -l ga 47 treff i OpenOffice (hvorav nok en god del er dobbeltoppføringer).
Google (norske sider): seriff skrift: 51 treff serif skrift: 264 antikva skrift: 140 grotesk skrift: 11 600
Treffene på grotesk er nok ikke bare de vi er ute etter. Litt vanskelig her å sortere ut en slags popularitet ...
Mvh Axel