fredag 4. juli 2003, 22:49, skrev Knut Yrvin:
fredag 4. juli 2003, 22:20, skrev Kjetil Torgrim Homme:
lat oss presisere litt: pop-up skal skje utan eksplisitt klikk frå brukaren? t.d. vil aktive JavaScript-menyar kome inn under dette, men ikkje menyane på høgre musknapp i Gimp.
Du snakker om den menyen som dukker opp når man fører musen forbi et punkt. På engelsk heter det «mouse over» hvor det som skjer er «pop-up». Altså det samme som skjer når man i openoffice fører musen over en knapp uten å trykke musknappen. Da spretter en hjelpetekst opp. På samme måte kan en meny sprette opp :-).
... som f.eks ved at man trykker på høyre museknapp :-)
Problemet er at Axel anbefaler «oppsprettmeny» som oversetting av «context meny», og på den måten beskriver noe helt annet enn hva «omgivelsesmenyen» tilbyr, både av funksjonalitet og innhold :-).
Fortell hva som er «helt anderledes»
eg synest "kontekstmeny" er OK. sjølv om "kontekst" strengt teke er eit lånord, er det godt innarbeida i norsk, og neppe mindre forståeleg enn "omgivelse". vi snakkar allereie om ein "skrivebordomgivelse" (gjer vi ikkje?),
Jeg tror elever f.eks. i femteklasse enklere forstår ordet «omgivelse» framfor «kontekst». Begrunnelsen gir du selv ved at «kontekst» er et låneord :-)
... og som sagt, hvis altså dere andre mener at mitt forslag er dårligere og ikke vil bruke oppsprettsmeny der «context menu» henviser til en høyreklikksmeny, så vil jeg heller trekke inn «lokalmeny» enn det klumpete og uelegante ordet «omgivelsesmeny». Men vil det, som før nevnt, bare gi mening hvis «pop-up menu» betyr noe javascript lignende; mao en annen effekt enn å trykke på høyre museknapp, mer direkte - slik Knut beskriver lenger opp. Samme funksjon bør oversettes med samme ord, som sagt :-)
-Axel