* Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2004-08-10 14:08:35 +0200]:
lørdag 31. juli 2004, 15:35, skrev Kjetil Torgrim Homme:
POP3: tenaren annonserer PIPELINING som svar på CAPA, deretter kan klienten pøse på med kommandoar (RFC 2449).
Fant følgende: Ord: pipe
named pipe navngitt rør pipe -s (data-)ledning, rør, kanal pipe -v viderelede, overføre, kanalisere pipeline rørledning, rørlinje, ledning, kanal
Utifra det som er blitt sagt kan vi endre dette til:
<td>named pipe</td> <td>navngitt kommandokø</td>
Neinei, en named pipe er som du refererte til over et «navngitt rør». En «named pipe» er en FIFO som har et navn (dvs. at du finner den som en fil i filsystemet). Du kan f.eks. opprette en selv, med mkfifo.
Hva som sendes over det røret er helt opp til brukeren, og det kan dermed være noe helt annet enn kommanoder. «Kommandokø» passer imidlertid til det spesifikke tilfelle over, der originalordet var «pipelining».
<td>pipe -s</td> <td>kommandokø, kanal</td>
Samme her, bruk de oversettelsene du allerede fant.
<td>pipe -v</td> <td>viderelede, overføre, kanalisere</td>
Og her.
<td>pipeline</td> <td>kommandokø, kanal</td>
Denne kan muligens stå.
Eller har jeg oversett noe?
Jepp! ;)
Med mindre noen protesterer/forbedrer så legger jeg det inn. Frist: i dag :-) (Men endringer gjøres jo fortløpende :-D)
Protest herved oversendt!
Eivind