fredag 14. januar 2005, 14:29, skrev Axel Bojer:
fredag 7. januar 2005, 16:48, skrev Karl Ove Hufthammer: (...)
Subject = sertifikatbruker?
Nei. Dette har me då tatt opp minst to gongar før, og vart vel einige om «entitet».
(..) Et søk i Google på «sertifikat entitet» finner 15 (13) norske treff, så det er flere, men kanskje ikke særlig mange, som også bruker det. Hvis du mener dette er en standard, vil jeg gjerne ha en henvisning til det.
På «sertifikat subjekt» finner jeg derimot 35 (22) treff på norske sider (også med «sertifikatinnehaver i parentes på nr. 1»). Men jeg ser ikke alle oppføringene gjelder kryptering ...
Søk på «sertifikatbruker» ga 15 treff, bl.a følgende treff i en ordliste for PKI: http://www.handel.no/pkiforum/modules/module_109/publisher_view_product.asp?... (som forøvrig også, litt inkonsekvent, bruker ordet «sertifikateier»)
«sertifikateier» ga 65 treff «sertifikatinnehaver» ga 92 treff alt i Google og på norske sider.
Det er altså ingen «standard» på dette såvidt jeg kan bedømme, og flere ulike ord er i bruk, og da bør vi være fri til å bruke det vi selv ser som mest hensiktsmessig. Av alle forslaga hittill er «sertifikatinnehaver» mest i bruk, men ikke mer enn at vi kunne ha valgt f.eks. «sertifikatbruker» også.
- Vi har altså:
enitet (Bl.a. Karl Ove) subjekt (bl.a Herman?) sertifikateier/bruker/innehaver (Axel)
Mvh Axel