On Mon, 15 Dec 2003, Axel Bojer wrote:
Vi slo fast følgende:
Støtte til Gaute for følgende: (Legges inn i ordlista når det gjelder enkeltord) System bell -> systemvarsel applett -> miniprogram, panelporgram (KDE) shade -> folde sammen author -> utvikler (av programmer) Batch file -> skriptfil (iallefall ser vi ikke noen annen bruk av det ordet i ooo, kanskje ellers ...?) deling, inndeling og oppdeling -> a-endelse (siden vi syntes begge deler lød greit får -a «ekstrastemme» for å skape likevekt). Database selection -> velg database, databaseutvalg (_a_ db selection) Edit index entry -> rediger oppføring i innholdslista
Referent: Axel Bojer
Ser at directory -> mappe ikke kom med på Axels liste. Vi diskuterte dette en del, og konklusjonen ble vel at "siden nynorskfolket så gjerne vil ha dette, så er det vel greit". Men som en av de som var uenig i dette, benytter jeg anledningen til å diskutere det litt mer. Jeg mener at katalog er det rette ordet, og at mappe er en unøyaktig og tildels misvisende metafor.
En mappe eksisterer kun på "ett nivå", dvs. det er ikke flere andre mapper inne i hver mappe. En katalog har flere nivåer og dette gjenspeiler en hierarkisk filstruktur slik det er i OOo, i Linux og i Windows for den saks skyld. Telefonkatalogen har f.eks. to nivåer: først geografisk, deretter på etternavn. Bransjekataloger har tre nivåer: geografisk, alfabetisert på bransje, alfabetisert på firmanavn. Så katalog er godt kjent for det vi ønsker å beskrive her.
"Hjemmemappe" er en merkelig konstruksjon som man må stoppe opp og tenke litt for å skjønne hva er (og er det en mappe på startnivået, eller er det selve startnivået?). Hjemmekatalog vet derimot alle hva er. Underkatalog er også godt kjent.
Men hvis (nesten) alle andre synes det er greit med mappe, kan jeg sikkert bøye meg for det, jeg synes bare at det ovenstående bør nevnes først... - Thomas Thomas Gramstad thomas@ifi.uio.no