torsdag 3. juli 2003, 22:47, skrev Arne Christian Hårseth:
Så dermed er også et terminalvindu et skall, du vil med andre ord kalle både konsoll og terminalvindu for skall? 3 ulike begreper med vidt forskjellig funksjon skal alle kalles skall?
Hvis du leser innlegget mitt på nytt ser du at jeg mener at programmer skal hete «skall» om du kjører bash eller bash-liknende funksjonalitet som hovedapplikasjon.
Er redd du må forklare nærmere. Både "programmet" consoll og terminal kjører et skall, f.eks bash. Skal de derfor kalles skall?
Hva gjør at du er så skråsikker på begrepens betydning?
Jeg er ikke skråsikker, har bare en tendes til å formulere meg slik at det kan tolkes dit hen :-) Jeg uttrykker kun min mening basert på mange års erfaring. Desverre har jeg ikke tid til å finne fram kildehenvisninger. Hvis dere spør systemadministratorer med lang erfaring med Unix eller Linux tror jeg de vil støtte mange av mine syn (men jeg er ikke sikker da jeg ikke har spurt noen). Forhåpentligvis litt mere nyansert og kanskje med kildehenvisninger.
Hvilke kilder kan du viser til som begrunner at «kjært barn ikke har flere navn»? (litt omskrevet da det gir et lite retorisk forsprang :-)
Er litt treg i toppen så sent på kvelden så jeg tror du forklare hva du er ute etter å få fram. Selvfølgelig har kjært barn mange navn. Det jeg prøver å få fram er at navnene har en historie i Unix/Linux-verdenen som det kan være verdt å ta vare på i den norske oversettelsen. Et annet poeng er at begrepene har forskjellig funksjonell betydning som ikke må mistes ed å bruke samlebegreper. I mange sammenhenger kan det selvfølgelig være nyttig å benytte et samlebegrep men da bør ikke det sammenfalle med et begrep med en spesiell betyding som samlebegrepet dekker. Jeg foreslår derfor at dere finner et annet ord enn skall som samlebegrep. Et samlebegrep for konsoll-vindu og terminal-vindu kan f.eks være kommando-vindu (uten at det var gjennomtenkt).
Arne