onsdag 12 januar 2005, 13:18, skrev Karl Ove Hufthammer:
Ja, og eg synest dette er mykje betre enn «bakstykke». «Bakstykke» forstår eg ikkje, det er eit nytt, konstruert og uforståelig ord.
Hva får deg til å konkludere så raskt?
Det er databasemotor som er det nykonstruerte ordet. "Bakstykke" er minst 13 ganger mer i bruk enn "databasemotor". I tillegg er begrepet databasemotor upresist og direkte galt i en rekke sammenheng hvor det er noe annet enn en database som samvirker med et klientprogram. F.eks. en e-postleser som knytter seg mot en e-posttjener kan ha et pop3-bakstykke, ikke en databasemotor. Begrepet bakstykke blir ofte brukt i forbindelse med våpen. Bakstykket kan inneholde en tennstift eller en mekanisme som fyrer ladningen i våpnet. På hånvåpen sitter tennstiften som regel i sluttstykket.
Uansett, bakstykke er et mye brukt ord, og mer generelt og tilpasningsdyktig i forhold til ordet databasemotor som jeg mener passer best på en helt bestemt type dataprogram.
http://www.svartkrutt.net/kamladr.php http://www.jegeren.com/hjemmelading/trykk/kammertrykk.htm
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=bakstykke&bokmaa... bakstykke -> 4900 på google Eksempel på bruk: http://www.foto.no/cgi-bin/nyheter/visnyhet.cgi?id=2731
Eksempel på bruk: databasemotor -> 360 på google http://itpro.no/art/4087.html
mvh Knut Yrvin