Vi har flere ganger (iallfall undertegnede) gått i surr med hva som er snarveistast og hva som er hurtigtast. Med passende lenker i fellesordlista har jeg laget følgende korte oppsummering:
«Snarveistast» og hurtigtast, kort forklaring av forskjellen 1.10.2004
Det er prinsipielt to slags snarveier: De som går til et element på skjermen, og de som går til en menyoppføring. Førstnevnte kaller vi for en «hurtigtast», sistnevnte for «snarveistast». På engelsk finnes det en vrimmel av betegnelser for dette, og ikke er de så konsekvente bestandig heller, allikevel bør vi prøve å være det på norsk Engelske betegnelser «(keyboard) accelerator» = «snarveistast» «keybinding/shortcut key» = «hurtigtast»
Dokumentet finnes her: http://i18n.skolelinux.no/nb/Hurtig-snarveistast.html
Vennlig hilsen Axel