[Nina Zandjani, 2003-04-07]
i følge skrivereglene som vi følger i standardiseringssammenheng (ISO/IEC Directives) gjelder følgende:
"Hver gruppe på tre sifre til venstre eller høyre for desimaltegnet skal atskilles med et mellomrom fra henholdsvis foregående og påfølgende sifre. Men firesifrede tall som betegner år, skrives uten mellomrom."
Har du en URL eller annen referanse som beskriver dette som en norsk standard? Vi har funnet URL:http://www.sprakrad.no/tall.htm fra språkrådet, men har også funnet URL:http://std.dkuug.dk/cultreg/registrations/narrative/nb_NO,_4.5 som også ser litt offisielt ut.
Er det noen i standardiseringen som har ment noe annet?
Tja. Vi ser et annet forslag på URL:http://std.dkuug.dk/cultreg/registrations/narrative/nb_NO,_4.5, der Norwegian Technology Centre hevdes å mene at det ikke skal være grupperingstegn:
Clause 3: Numeric formatting
The decimal separator is COMMA <,> For display of numbers in applications there is no use of a thousands separator, and thus no grouping for large numbers.
Der hevdes det også:
Clause 4: Monetary formatting
The decimal separator is COMMA <,> The thousands separator is FULL STOP <.> The grouping of large numbers is in groups of three digits.
International currency symbol: NOK 543,21 Domestic currency symbol: kr 543,21 Use of negative sign: kr -543,21 Thousands and decimal separators: kr 9.876.543,21
Er disse i henhold til en eller annen norsk standard?