On Sun, 29 Jun 2003 18:48:44 +0200 Axel Bojer axelb@start.no wrote:
mandag 30 juni 2003, 17:51, skrev Jonas Smedegaard: | On Mon, 30 Jun 2003 11:19:39 +0200
| Her er hvordan jeg forstår begreberne (korrigér mig gerne hvis nogen | ved bedre):
Har sett litt i «Mitt dataleksikon». Det ser ut til at begrepene er litt ullne, litt ulike betydninger, men brukes også mye om det samme.
Jeg kender ikke din dataordbog, men jeg mener (og det er måske hvad din ordbog har blandet rundt på) at "terminal" har samme oprindelse som "console" (hele den fysiske styrepult til en computer), "terminal program" kan være en skal (shell) eller et andet tegn-baseret program, og at "terminal interface" er hvad jeg blot kalder "terminal".
Jeg vil mene at idag bruges "terminal" mest om "terminal interface" - især når der i samme kontekst bruges ordet "konsol".
| En terminal er fuldskærms tegnbaseret dialog mellem skærm og | tastatur efter bestemte standarder. Du kan eksempelvis have en | terminal på konsollen, via modem, eller vha. en emulator under X.
Aha. mao er et skall uten X også en terminal, mens f.eks «xterm» ikke er det.
Nej. Skallen "bash" kan køre i en X terminal-emulator under X11, den kan køre i en konsol opsat som Linux (eller VT220 eller en anden) terminal, eller den kan køre helt uden terminal-interface, f.eks. under cron eller sysinit (dvs. som opstartsscript).
En skal (shell) er et program. Den mest udbredte skal er "bash" - som står for "born again shell" (eller "Bourne again shell", vistnok fordi den var mere tro imod den oprindelige Bourne shell (sh) end "another shell" (sh)).
En terminal er mere en kommunikationsstandard.
| Konsollen er computerens fysiske brugerflade. En Playstation | spillekonsol består af fjernsyn og gamepad, og de fleste personlige | computeres konsol består af SuperVGA skærm, mus og tastatur. Linux | er ofte ofte sat op til at have flere "virtuelle konsoller" på samme | konsol, hvor de første 6 kører terminal-emulering efter standarden | "linux", og den 7. kører X11.
.. dermed tror jeg konsoll faller stille under stolen og ikke blir brukt ... (i nevnte dokument, annet enn innledningen).
Hvad vil du så bruge til at beskrive "ikke-X11"?
Hvis du "går ind i X11", så hvor er du når du går ud igen? I (eller ved) konsollen. Ved den rå tegn-baserede skærm.
Mener du altså at «xterm, xterm» osv ikke er skall? For det er de vel?
X11 terminal-emuklatorer er da skaller udenpå noget andet, men i unix-terminologi er en skal noget specifikt: En kommandolinjefortolker. Xterm fortolker ikke kommandolinjer.
| Der er ikke noget kort svar for "hvilket ord bruges om tegnbaseret | interface hhv. i og udenfor X", da der er tale om flere lag indeni | hinanden - eksempelvis skallen bash under terminal-emuleringen | "linux" på en Linux virtuel konsol.
.. og det var egentlig det jeg var ute etter, ja. Men det virker som det duger å fortsette å kalle dokumentet for «Norsk tegnoppsett i *skallet*». Ingen av de andre ordene virker noe bedre :-). Dessuten ser det ut til at ordet kan brukes både om innloggingsskall uten X og xterm mm., og det var hensikten. Eller er noen uenige?
Åbner du Pine fra xterm så sidder du ikke i en skal, men i et andet tegn-baseret program.
Jeg mener det forvirrer mere end det gavner at kalde alt hvad der har med tegn-baseret interface for "skal".
Men måske norsk er anderledes end dansk på det punkt ;-)
- Jonas