Fredag 9. august 2002 09:48 skreiv Eivind Tagseth:
En høystakk, eller kjolestakk har vel noe av de samme egenskapene som en stabel, det som legges på sist må tas av først.
«Høystakk» gir vel heller assosiasjonar til ein svært rotete datastruktur -- å leita etter nåla i høystakken høyrest lite effektivt ut.
Personlig har jeg liten tro på at dette prosjektet alene klarer å omvende folk fra å bruke «stakk» til «stabel», og jeg tror også det er mindre sjanse for at folk blir forvirret av «stakk» enn av «stabel».
Me står då ikkje åleine, me har jo påvist at «stabel» er i bruk.
Et raskt søk på google etter «stakk kø» gir 783 treff (bare «stakk» ga veldig mange treff på folk som hadde blitt stukket ned, og en stakk omtales gjerne i sammenheng med en kø), mens «stabel kø» gir 212 treff.
Ikke at dette er noen fullgod undersøkelse av hva som er mest utbredt, men det var det beste jeg kom på.
Inntrykket mitt er at mange synest «stabel» er best, medan at mange brukar «stakk» (av gammal vane?). Me brukar heller det beste ordet enn det største.
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes