[Herman Robak]
Synes "demon" er helt greit. Det er i alle fall det jeg snakker om "til daglig", og jeg tror alle data-kyndige vil forstå det helt fint.
Hvis de har UNIX-bakgrunn, ja. Men det har ikke målgruppen vår!
Du mener vel ikke at vi skal erstatte oversettelser som er i daglig bruk av de som bruker begrepene, med noe helt nytt som hverken de som bruker begrepet, eller de som kommer til å møte det nye begrepet, vil forstå.
De som trenger å forholde seg til daemons trenger å lære seg at de kalles demoner på norsk.
De som ikke forstår det, må enten lære seg det, eller så trenger de ikke å forholde seg til demoner. Det er også ganske greit å ha et ord å forholde seg til når det gjelder -d endingen på programmene som kjører.