Kjetil Torgrim Homme wrote:
On Mon, 2007-11-12 at 10:50 +0100, Axel Bojer wrote:
Kjetil Torgrim Homme wrote:
On Sat, 2007-11-10 at 00:09 +0100, Axel Bojer wrote:
- HotSync -> ?
Direktesynkronisering?
Høres også bra ut!
kva *er* "HotSync"? korleis skil det seg frå vanleg synkronisering?
At den skjer fortløpende / med en gang?
det høyrest ut som replikering, og ikkje synkronisering. kva slags produkt har slik støtte?
Jeg tror kanskje dette ordet blir for spesifikt.
Jeg ser Norsk dataordbok har ordet: http://dataleksikon.idg.no/index.cfm?id=A571C63B-17A4-0F78-311A9B90D5590682
«Det å synkronisere f.eks. to ulike databaser slik at innholdet blir likt.»
En fyldigere forklaring har dog papirutgaven, noe i retning av at man kan lage identiske kopier av en database, som alle kan kjøres samtidig, men stadig synkroniseres slik at det virker som om alle kjører mot den samme databasen.
Og også her: http://www.idg.no/brukertips/article20986.ece
Jeg ser ordet er brukt iallfall i disse: kdepim/kitchensync.po:2 kdepim/kpilot.po:122 (altså 122 ganger i kpilot).
http://en.wikipedia.org/wiki/HotSync#HotSync nevner HotSync som:
«HotSync technology for synchronization with desk top computers.»
i en artikkel som ellers handler om Palm OS.
Den nærmere forklaringen som kom i dataordboka får meg til å mistenke at replikering er et mer spesielt ord (spesifikt for databaser), mens HotSync er mer generelt, siden da dette også blir brukt om synkronisering vha. PDA-er.
Kpilot er jo også et program som nettopp utfører den slags synkronisering.
sitat fra http://www.kde.ie/apps/kpilot/
"KPilot is a replacement for the Palm Desktop software from PalmSource Inc., which makes any PalmOS powered handheld (e.g., a Palm Zire 31) capable of exchanging information with your KDE powered computer. KPilot does not replace the Palm Desktop alone, it connects and integrates a number of fine KDE 3.x applications into a package that can do everything the Palm Desktop can, and more.
KPilot has plugins that can exchange information between your Palm and other applications like KOrganizer, KNotes and KMail. In KPilot you can display and edit your contacts, write notes or install new programs on your Palm."
Så, kort sagt, jeg lurer på om vi like gjerne kunne kalt det synkronisering? Det kan virke som enda et fancy ord som egentlig like gjerne kunne blitt unngått, men ved å omdøpe en vanlig aktivitet virker det som man har laget en ny oppfinnelse, ikke bare et nytt hjul istedenfor det gamle.
Hilsen Axel