tirsdag 16. mars 2004, 19:41, skrev Karl Ove Hufthammer:
Åsmund Skjæveland aasmunds@fys.uio.no skreiv i innlegget
news:1079461685.19040.37.camel@magnetfelt:
I Yelp skal enkle og doble hermeteikn omsetjast. Doble er « og », men kva er enkle hermeteikn pånorsk?
Dette *kunne* blitt ein lang diskusjon, men eg skal forkorta han. Svar: U+2018 og U+2019 (enkle, opphøgde 6 og 9-teikn). Ingenting anna!
(..)
Jeg vet du har ment dette før. Og jeg mener ennå at Vinje sin løsning er like god, nemlig «opphøyde kommattegn eller apostrofer » (sjekket med siste utgave av «skriveregler») og de står ikke listet opp på din liste. Dessuten er det slett ikke klart for meg hvordan en, på et linux-tastatur skal takle dine opphøyde 6- og 9-tall, såvidt jeg ser gir kodene dine bare mening for en windows-bruker, eller? Apostrofer derimot er både en del av standardreglene fra norsk språkråd, og dessuten enklere å finne på tastaturet, såvidt jeg ser det.
Mvh Axel