Søndag 3. august 2008, skrev Herman Robak:
Aktivisme er ikke den beste motivatoren for gode oversettelser, heller. Eller gode grensesnitt, eller god applikasjonslogikk, for den saks skyld.
Jeg ser du forsøker deg på systemkritikk uten å helt lykkes Herman :)
Mitt argument var ikke aktivistisk. Jeg argumenterte logisk i forhold til hvem som har ansvaret for systemene i bedrifter og offentlige virksomheter, og hvem som administrerer de forskjellige systemene. Jeg viste til hvordan rollene var fordelt f.eks. på skoler. Vanligvis er det et skille mellom de som er ansvarlige for vedtak og de som administrerer eller gjennomfører vedtakene. På skoler er rektor ansvarlig for undervisningen mens det er lærerne som underviser. Rektor er også ansvarlig for IT-systemene selv om det er skolens IT-vaktmester eller IT-kontakt som administrerer f.eks. systemoppsett eller brukernavn.
At Microsoft har klart å oversette "system administrator" til systemansvarlig er i mine øyne faglig feil pluss et skjult salgsargument. Oversettelsen til Microsoft flytter faktisk makten fra de som er ansvarlige for belsutningene over til en administrator uten et slikt ansvar. Microsoft snur altså tingene på hodet, og lar it-staben sette de ansvarlige under administrasjon. På den måten sier Microsoft til it-administrasjonen at de er ansvarlige, og kan bestemme hvordan f.eks. it-pengene investeres, uten å konsultere de ansvarlige.
Kort sagt impliserer Microsoft gjennom sin oversettelse at it-administrasjonen kan overkjøre adm.dir, ordfører eller rektor (eller de som har ansvaret for virksomheten). Ypperlig for Microsoft, da det er nok av Windows-administratorer i kommuner som ikke tør lære seg f.eks. Linux, og bruker dette som grunn til å bryte lov om offentlige anskaffelser.
At det mange steder er Windows-vaktmesteren som også oppfatter at de har ekstra ansvar, endrer ikke på hvor ansvaret er plassert. At en Windows-vaktmester har fått deligert ansvar, og kan kalle seg systemansvarlig, betyr bare at de som har det egentlige ansvaret har deligert dette. Og som regel skjer denne deligeringen på et høyere nivå enn å noe så sært som og omdefinere systemadministrasjon til systemansvar.
Kort sagt, det er ikke opp til Microsoft å endre rollene i andres organisasjoner slik selskapet selv føler for. Spesielt ikke i det offentlige hvor beslutninger er politisk forankret, og administrasjonen må følge opp politiske vedtak. Noe annet vil være å drive politikk på egenhånd, noe som fort kan føre til at man får repremanda, blir omplassert eller får sparken. Det er klare kjøreregler for hvor ansvaret er plassert, og det er hos adm.dir, rektor eller ordfører. Det er ikke hos systemadministrator selv om Microsoft syntes det er veldig fint.
Beste hilsener
Knut Yrvin