On 25/06/10 14:32, Sigmund Hansen wrote:
On 25.06.2010 08:34, Tom Grydeland wrote:
2010/6/12 Karl Ove Hufthammer karl@huftis.org:
Laurdag 12. juni 2010 skreiv Torstein Adolf Winterseth:
Ekiga, eit program som liknar Skype, kallar seg sjølv for eit «softphone»-program. Dersom mora mi har Ekiga installert og går i menyane og ser «Ekiga softphone», så vil ikkje det seie henne noko så eg ønskjer å bruke eit anna ord, men vil gjerne ha litt innputt.
Dette kallar me vanligvis _IP-telefon_. Er nok ikkje so mykje meir forståelig for mor di, men det er iallfall (halvvegs) norsk …
Dette blir ihvertfall feil. "Softphone" betegner at telefonfunksjonaliteten er fremstilt ved hjelp av et datamaskinprogram (software), ikke gjennom dedikert maskinvare (hardware). Om kommunikasjonen foregår over IP eller vanlige telefonlinjer er ortogonalt til dette.
IP-telefon er tvetydig, men ikke feil på noen som helst måte. Både fysiske telefoner som kobles til et modem, og programvare som ringer over et IP-nett, er IP-telefoner.
Jeg vil si meg enig i at IP-telefon høres ut som en fysisk telefon, men det betyr strengt tatt begge deler.
Vh. Sigmund Hansen
Hei Sigmund.
Ja, dette kan tolkes på flere måter. Men nå er det nå en gang slik at de fra for eksempel Telio, Nextgentel mm kun fungerer som rene fysiske adaptere koblet til Internett. Så om man snakker om Telio, Skype, Gizmo eller andre, så er prinsippet i hovedsak det samme. Kort og greit så er Internett knutepunktet, og ikke POTS, som i et tradisjonelt nettverk. IP-telefon er nokså dekkende for alle protokollene støttet av Ekiga, men her er også Internett-telefoni et like beskrivende ord.
Mvh Olav
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no