onsdag 24 juli 2002, 15:33, skrev Axel Bojer:
Beklager dette; jeg lastet ned med IE; redigerte med «ist page 2000»; jeg tror ikke *den* endra noe for egen maskin; det er et utvidet tekstprogram for html. Tror som sagt det må være lagringen det ble noe feil med. Eller andre forslag? Men nå fikk du vel retta alt?
Fysj og fy. Du er uforvarent og uskyldig rammet av ekte produktinnlåsing. Jeg må gratulere med at man nå har vunnet personlig erfaring med konsekvensene av produktinnlåsing som bidrar til at dagsverk, ukeverk og månedsverk sløses bort ved at produsenten av dataverktøy fratar deg retten til å mestre dine egneproduserte elektroniske dokumenter.
http://home.sol.no/gisle/ms02.html http://people.opera.com/howcome/2001/msft/seddel.html http://hjem.sol.no/gisle/essay/xml.html
Det du har erfart er at verktøyene du bruker har innebygd konstruerte og planlagte mangler som sikrer inkompatiblitet mellom forskjellige utgaver av programmene, både fra leverandøren selv, og fra andre leverandører. Det er snakk om systematiske og planlagte brudd på de åpne Internett-standardene vedtatt av W3C og IETF.
Det faglige begrunnelsen er kortere enn merkevarepolitikken Microsoft fremmer for å sikre brukerne avhengighet til stadige oppgraderinger -- både ved at leverandørens egne program går ut på dato straks ny versjon lanseres, og programmenes manglende evne til å samarbeide med andre systemer. http://hjem.sol.no/gisle/essay/moen02.html
Korversjon: Skal du ha et liv som sikrer at man unngår å sløse bort hverandres tid på produsentenes innebygde inkompatiblitet for å sikre at du kun kjøper fra Microsoft, så bør du aldri bruke et datasystem fra den kanten. Alt annet er vanligvis bedre, mer kompatibelt til Internett- standardene, billigere, og mer stabilt.
- Knut