Thor Erik Lie wrote:
Lurte på, Avatar, har vi noe sernorskt ord for det? eller heter det Avatar? UiO's nettordbok har ingen treff og finner ingen på fellesordlisten for dataord.
Vel, i Kunnskapsforlagets Engelsk-Norsk Stor Ordbok, står det: 1 (indisk mytologi) inkarnasjon, avatara (gudenes nedstigning på jorden), 2 fase, manifestasjon. Oppslag i Norsk-Engelsk-utgaven har ordet avatar på norsk. Personlig mener jeg avatar er greit, siden det ikke er snakk om den opprinnelige betydningen, og manifestasjon blir litt spesielt i denne situasjonen.
Kanskje noen andre har noen gode innspill.
Vh. Sigmund Hansen