Petter Reinholdtsen skrev:
[Jacob Sparre Andersen]
Jeg er ikke ekspert i norsk grammatik, men hører han-/hun-/intetkøn ikke snarere til i »CLASS«-feltet end i »CONJUGATION«-feltet?
Jeg er heller ingen ekspert på sådanne, men oppfatter vel ordklasse som en oppdeling i type ord, dvs. blant annet hvordan ordet kan brukes i setninger og hvilke ord de kan bindes sammen med. Er det forskjell på hvordan hunkjønns- og hankjønnsord brukes i setninger eller hvilke ord de kan bindes sammen med?
Der er forskel på hvordan han-, hun- og intetkønsnavneord bruges på de sprog hvor jeg har styr på grammatikken. På færøsk er der for eksempel forskel på de bestemte kendeord.
Hvilke verdier bruker dere i CLASS og CONJUGATION for de andre stavekontrollene?
På færøsk bruger vi »CLASS: Navnorð, <køn>«. Grunden til at vi gør det sådan er at ordets køn er en del af dets egenskaber og ikke nogle former det kan bøjes i.
På den anden side så er køn en del af »CONJUGATION«-feltet for tillægsord, da vi bøjer tillægsordene i køn, og at køn således ikke er en del af et tillægsords egenskaber.
Jacob (der håber de ovenstående sætninger giver mening)