Trond Trosterud skrev:
Petter Reinholdtsen kirjoitti 13. jan. 2006 kello 09.19:
CLASS: Substantiv hankjønn Substantiv bør delast inn etter bøyingsklasse (jf. ein grammatikk). Hugs at relativt mange substantiv er uregelrette.
Dette er en god ide, men enda bedre om vi kan legge ut en kort oversikt, forslår å bruke den som kalles "kodenøkkel" og står forrest i bokmålsordboka: For substantiv: f1, m1, m2, m3, n1, n2, n3 For adjektiv: a1, a2, a3, a4, a5 For verb: v1, v2, v3, v4
Dette skal det kanskje ikke være obligatorisk å fylle ut hvis det er vanskelig for enkelte å finne ut (vel, dokpros ordliste pluss litt forståelse for ordleddsregler er nok, men ...) Dermed trenger vi ikke inndelingen i kjønn i det hele tatt, som nevnt :-)
Jeg kan se om jeg får lagt dette ut i veiledningen, eller lenke til dokpro...
Sett frå synspunktet til ein rein stavekontroll finst det svært få ordklasser: Ubøyelege ord: preposisjonar, subjunksjonar, konjunksjonar, mange adverb og pronomen, interjeksjonar...
Forstår deg slik at disse dermed ikke trenger nærmere klassifisering.
* Da gjenstår vel bare determinativ, trenger vi å finklassifisere den? (Referansegrammatikken nevner: eiendomsord, pekerord og mengdeord.) * Adverbene har også mange underklasser, men vi trenger kanskje ikke spesifisere dem mer enn det som er gjort nedenfor?
Ein morfologisk stavekontroll treng ikkje vite meir om desse.
Derfor behøver vi kanskje ikke gå så veldig i detaljer på ordklassene, altså vil det være begrenset f.eks. hva vi trenger å skrive om pronomen. Trenger vi å finklassifisere dem? Så vidt jeg kan se bør vi finklassifisere iallfall (stort sett et kort referat av tidligere postinger, mest for å forsikre om at vi har fått med alt vi trenger)
Verb: Nåtid, preteritum, perfektum partisipp, infinitiv og imperativ Substantiv: Bestemt/ubestemt, genitiv, entall/flertall og bøyningsklasse Adjektiv og adverb: positiv, komparativ og superlativ, dessuten bøyningsklasse. Egennavn: genitiv (Har vi noen betegnelse for ikke-genitiv? Feltet skal vel bare stå tomt i dette tilfellet?)
Mvh Axel