Så vidt jeg kan forstå av filene i kdebase, som jeg har språkvasket i, så bruker KDE tre ulike begreper: Audible Bell, system bell, custom bell
Fra ordlista (som jeg til dels selv har redigert ;-): system bell systemvarsel bell varsel, signal
Dette handler om hvilken varslingsmåte KDE skal bruke, mao om det skal gis et lydsignal, eller andre former for tilbakemeldinger, f.eks. at skjermbildet rister e.l.
Jeg har brukt «signal» som et fellesord for alt dette, men også «systemvarsel», litt ettersom hva jeg syntes passet i sammenhengen (det siste blir litt langt, mer mer presist vil jeg tro). «Audible bell» burde jo bli «lydsignal» (lydvarsel har jeg aldri hørt om, men man kan sikkert danne det ordet og ;-).
Mitt forslag er altså: system bell systemvarsel audible bell lydsignal (systemlyd?) custom bell tilpasset/selvvalgt signal bell varsel, signal
Mulig det er noe jeg har glemt?
Hvis det ikke kommer noen innspill, så legger jeg det bare inn og håper andre oversettere også følger det, vet ikke om dette finnes andre steder enn i kdebase? Iallfall er det veldig forvirrende med tre ulike norske betegnelser som ikke engang betyr ulike ting, samtidig som det finnes flere engelske også, som til dels betyr ulike ting :-)
Mvh Axel
Mvh Axel