Så vidt jeg kan forstå av filene i kdebase, som jeg har språkvasket i, så bruker KDE tre ulike begreper: Audible Bell, system bell, custom bell
Fra ordlista (som jeg til dels selv har redigert ;-): system bell systemvarsel bell varsel, signal
Dette handler om hvilken varslingsmåte KDE skal bruke, mao om det skal gis et lydsignal, eller andre former for tilbakemeldinger, f.eks. at skjermbildet rister e.l.
Jeg har brukt «signal» som et fellesord for alt dette, men også «systemvarsel», litt ettersom hva jeg syntes passet i sammenhengen (det siste blir litt langt, mer mer presist vil jeg tro). «Audible bell» burde jo bli «lydsignal» (lydvarsel har jeg aldri hørt om, men man kan sikkert danne det ordet og ;-).
Mitt forslag er altså: system bell systemvarsel audible bell lydsignal (systemlyd?) custom bell tilpasset/selvvalgt signal bell varsel, signal
Mulig det er noe jeg har glemt?
Hvis det ikke kommer noen innspill, så legger jeg det bare inn og håper andre oversettere også følger det, vet ikke om dette finnes andre steder enn i kdebase? Iallfall er det veldig forvirrende med tre ulike norske betegnelser som ikke engang betyr ulike ting, samtidig som det finnes flere engelske også, som til dels betyr ulike ting :-)
Mvh Axel
Mvh Axel
* Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-02-14 20:39:47 +0100]:
Mitt forslag er altså: system bell systemvarsel audible bell lydsignal (systemlyd?) custom bell tilpasset/selvvalgt signal bell varsel, signal
Tror «varsel» kan bli brukt i alle tilfellene jeg, konsistent og beskrivende, og kan ikke blandes sammen med Unix-signaler.
Eivind
mandag 14. februar 2005, 20:49, skrev Eivind Tagseth:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-02-14 20:39:47 +0100]:
Mitt forslag er altså: system bell systemvarsel audible bell lydsignal (systemlyd?) custom bell tilpasset/selvvalgt signal bell varsel, signal
Tror «varsel» kan bli brukt i alle tilfellene jeg, konsistent og beskrivende, og kan ikke blandes sammen med Unix-signaler.
Du mener: stryke alle oppføringer med (-)signal? Jeg synes det er kjekt å ha en litt kortere form å velge i i litt lengre tekster, dessuten synes jeg «lydvarsel» klinger litt rart, men lydsignal er velkjent [1] Jeg tror, som du sier, ikke forvekslingsfaren er så stor :-) Ordet systemlyd er jeg slett ikke sikker på om vi har bruk for, så om du mener den kan strykes, så er kanskje det like greit. Men på «custom bell» kan vi godt bytte ut «signal» med «varsel» for min del ;-)
Mvh Axel
[1] Google: Lydsignal: 7 420 treff lydvarsel: 47
* Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-02-14 21:22:44 +0100]:
mandag 14. februar 2005, 20:49, skrev Eivind Tagseth:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-02-14 20:39:47 +0100]:
Mitt forslag er altså: system bell systemvarsel audible bell lydsignal (systemlyd?) custom bell tilpasset/selvvalgt signal bell varsel, signal
Tror «varsel» kan bli brukt i alle tilfellene jeg, konsistent og beskrivende, og kan ikke blandes sammen med Unix-signaler.
Du mener: stryke alle oppføringer med (-)signal? Jeg synes det er kjekt å ha en litt kortere form å velge i i litt lengre tekster, dessuten synes jeg «lydvarsel» klinger litt rart, men lydsignal er velkjent [1]
«varsel» og «signal» er vel like lange? Men om du synes varsel klinger rart og signal er mest brukt, så er det jo bare å gå for signal. Syntes bare av en eller annen grunn «varsel» var finere... ;)
Eivind
mandag 14. februar 2005, 21:38, skrev Eivind Tagseth:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-02-14 21:22:44 +0100]:
mandag 14. februar 2005, 20:49, skrev Eivind Tagseth:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-02-14 20:39:47 +0100]:
Mitt forslag er altså: system bell systemvarsel audible bell lydsignal (systemlyd?) custom bell tilpasset/selvvalgt signal bell varsel, signal
Tror «varsel» kan bli brukt i alle tilfellene jeg, konsistent og beskrivende, og kan ikke blandes sammen med Unix-signaler.
Du mener: stryke alle oppføringer med (-)signal? Jeg synes det er kjekt å ha en litt kortere form å velge i i litt lengre tekster, dessuten synes jeg «lydvarsel» klinger litt rart, men lydsignal er velkjent [1]
«varsel» og «signal» er vel like lange? Men om du synes varsel klinger rart og signal er mest brukt, så er det jo bare å gå for signal. Syntes bare av en eller annen grunn «varsel» var finere... ;)
Ah. Da forstår jeg :-) Men varsel står allerede på førsteplass for «bell», da, og hvorfor ikke variere med signal? Tror ikke de to vil kunne bety ulike ting, så ...
Nå ligger ordene ovenfor i ordlista som de står :-)
-Axel
Måndag 14. februar 2005 20:49 skreiv Eivind Tagseth:
- Axel Bojer axelb@skolelinux.no [2005-02-14 20:39:47 +0100]:
Mitt forslag er altså: system bell systemvarsel audible bell lydsignal (systemlyd?) custom bell tilpasset/selvvalgt signal bell varsel, signal
Tror «varsel» kan bli brukt i alle tilfellene jeg, konsistent og beskrivende, og kan ikke blandes sammen med Unix-signaler.
Den samanblandinga har ikkje falt meg inn før. Eg har mest brukt signal, så vidt eg kan hugsa.
Akkurat her trur eg me bør ha omgrepet «system notifications» i bakhovudet. Dagens omsetjing «systempåminningar» er ikkje heilt bra. Karl Ove Hufthammer stilte nett spørsmål om dette på nynorsklista: https://lister.ping.uio.no/pipermail/lister.ping.uio.no/i18n-nn/2005-January...
Desse framlegga vart nemnde:
Hendingsvarsling Hendingsmeldingar systemmelding
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
Måndag 14. februar 2005 20:39 skreiv Axel Bojer:
Hvis det ikke kommer noen innspill, så legger jeg det bare inn og håper andre oversettere også følger det, vet ikke om dette finnes andre steder enn i kdebase?
Jau, «(audible) bell» er eit heilt vanleg ord for det irriterande pipet som kjem når du gjer noko feil :-) Brukt overalt i Unix-verda, så vidt eg har skjønt.
(Apropos dette, er det nokon som veit korleis eg får «audible bell» på ei halvgammal Solaris-maskin til å teia stilt?)
Med helsing, Gaute Hvoslef Kvalnes
On Mon, 2005-02-14 at 21:41 +0100, Gaute Hvoslef Kvalnes wrote:
(Apropos dette, er det nokon som veit korleis eg får «audible bell» på ei halvgammal Solaris-maskin til å teia stilt?)
Har du prøvd 'xset -b'?
JK
(Apropos dette, er det nokon som veit korleis eg får «audible bell» på ei halvgammal Solaris-maskin til å teia stilt?)
Stikk eit skrujern gjennom høgtalaren eit par gongar?