Jeg assosierer «styrepute» med en sånn tingest [1] man finner på tastaturet på laptoper fra Lenovo.
Kanskje det er dette man refererer til når man sier «styrepute»?
[1] https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Mouse_pointing_sti...
2015-09-20 12:41 GMT+02:00 Eyolf Østrem eyolf@oestrem.com:
On 20.09.2015 (09:27), Karl Ove Hufthammer wrote:
Oppdaga at fellesordlista har «styreplate» som omsetting for «touchpad».
Eg
har alltid brukt «styrepute». Truleg på grunn av Microsoft, som
konsekvent
brukar «styrepute». Det same gjeld HP. Dell brukar ei blanding av «styrepute», «styreplate» og «pekeplate», med ei klar overvekt av «pekeplate».
Nokon som har synspunkt på omsetting av dette ordet?
Jeg vil i hvert fall foretrekke en av variantene med -plate, fordi det nå engang er det det er, og ikke en pute. Styre- eller peke-, vet jeg ikke. Umiddelbart liker jeg styreplate best - det dekker bredere det verktøyet gjør - men jeg har ingen sterke synspunkter.
e
-- seeing the inn's inner garden, the lark sings
i18n-no mailing list i18n-no@lister.ping.uio.no https://lister.ping.uio.no/mailman/lister.ping.uio.no/listinfo/i18n-no