-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE----- Hash: SHA1
On 13/12/11 13:01, Karl Ove Hufthammer wrote:
må. den 05. 12. 2011 klokka 22.04 (-0500) skreiv Arno Teigseth:
Noe "offisielt" ord for replay gain? (lydstyrken/forsterkingen en sang ideelt skal spilles av med)
ReplayGain (merk skrivemåten) er eit særnamn, og skal *ikkje* omsettast.
Viss du treng ei forklaring, kan du skriva for eksempel «ReplayGain lydnormalisering» eller «Lydnormalisering (ReplayGain)».
Ja. Men i dette tilfellet er alle originaltekstene skrevet Replay Gain, og konteksten antyder mer enn funksjon enn et navn.
Personlig synes jeg "normalisering" høres bra ut, og har vel til og med hørt ordet brukt i lyd-sammenheng noen ganger.
Er det slik at Replay Gain er et varemerke, eller navn på noe vis? I tilfelle tenker jeg å bruke "Replay Gain (normalisering)"
Arno