On Sun, 2020-05-10 at 03:04 +0200, Thomas Gramstad wrote:
Tja -- dokkpanel er ikke dårlig, men jeg er usikker på om det er nødvendig. Dock/dokk er intuitivt for meg, men mulig det bare er meg/blitt vant til det. Det er mulig å skille ord som ligner hverandre ved bevisst valg av kjønn. For å skille fra "ei dokke" kan en være bevisst på å bruke "e(i)n dokk", altså hankjønn. Ubestemt flertall skal vel godt gjøres å blande sammen, kontekstene for de to ordene vil jo være veldig forskjellige?
på bokmål er det valfritt med en dokk eller ei dokk (som dei aller fleste hokjønnsord på bokmål?), på nynorsk er dokk alltid hokjønn. (vi snakkar altså om ei dokk der båtar kan liggje til opplag el.l.)