On Fri, 2004-10-08 at 15:27, Hans F. Nordhaug wrote:
On Fri, Oct 08, 2004 at 03:11:29PM +0200, Axel Bojer wrote:
De tre av oss som sitter her nede på AFK mener (fortsatt) at *om* man vil ha et skille, så er ikke de orda som er nevnt her til nå særlig forståelige for folk flest. Vi foreslår «enkel/avansert tekstbehandler» i de tilfeller der dette skillet er viktig, i andre tilfeller bør alle de tre orda kunne brukes synonymt, fordi dette er vanlig praksis (jfr: språkbrukerne bestemmer over språket).
Da har jeg bare en kommentar - «enkel/avansert tekstbehandler» gir ikke dette skillet i det hele tatt. Emacs/Vim osv er jo *svært* avanserte... Eller mener du at utseende på dokumentet som behandles er «enkelt»? Jeg er ikke uenig i at de tre ordene i fellesordlista er synonyme i vanlig bruk (og dermed vanskelig kan brukes av oss til å skape et skille).
Aksen enkel/avansert er absolutt interessant, og jeg gå inn for at den bør være med, men ikke den eneste!
xedit er enkel. Emacs er avansert. Abiword er mindre enn OpenOffice (men ikke helt «enkel», kanskje?)
Ville «ren tekstbehandler» versus «grafisk tekstbehandler» gi noe særlig mening? Det vil kanskje gi de rette assosiasjonene. (Ren tekst: kun saklig tekst uten fjas. For dem som kan skrive. Grafisk tekst: tekst med farger og bilder, og ikoner å klikke på)