mandag 7. april 2003, 16:14, skrev Keld Jørn Simonsen:
Derimot er NTS anbefalinger rettet mot programvare
[...]
Det er mulig at anbefalingerne fra NTS skal presiseres og utbygges med rettningslinjer for presentasjon i løpende tekst, og andre overveielser, slik som forskjeller mellom presentasjon av beløpsstørrelser og vanlige tall. Kanskje Skolelinux skulle komme med et forslag til NTS om dette.
På meg virket det som om seniorrådgiver Nina Zandjani hos Norges Standardiseringsforbund var enig med Språkrådet om også den tekniske siden av saken. Jeg kjenner ikke forskjellen mellom Norges Standardiseringsforbund og Norsk Teknologisenter hvor hjemmesidene[1] tyder på at de holder til i samme hus. Men er det slik at de holder til i samme virksomhet burde de gjøre den presiseringen som du etterlyser Keld.
[1] http://www.standard.no/standard/index.db2?id=2559
[Nå tar jeg av meg prosjektlederhatten og skriver hva jeg Knut Yrvin mener som privatperson]
Siden jeg har jobbet med handelssystemet for verdipapirer hos Verdipapirsentralen og liknende systemer for Europay og Storebrand tidligere for noen år siden, så mener jeg at det finnes nok midler -- både folk og penger innen bank og finans, til at de selv burde ta jobben med å håndtere hva de ønsker av tusenskilletegn overfor Språkrådet, Norsk Standardiseringsforbund og Norsk Teknologisenter.
Vår jobb er å gi sikre at norsk språk og samisk får den rette plass i norsk utdanning. Da kan også personer med lese- og skrivevansker (som meg selv) få en reell mulighet til å lese veiskiltene når de ferdes på den elektroniske landevei. Når vi har lagt ned over 20 000 timer på dugnad til dette -- bør organisasjoner som har penger nok kunne bidra med presis forståelse av hvordan tusenskilletegnet skal være på tall -- spesielt når de flytter 1-4 milliarder kroner gjennom verdipapirsystemene daglig. Det burde også være slik at disse organisasjonene som har tusenvis av fast ansatte, med svært gode lønnsvilkår, burde klare å bli enige om hva de ønsker seg av tallformat innen eget fagfelt.
Det er hyggelig at Keld Jørn Simonsen tror at Skolelinux med de knappe ressursene vi har kan bidra i enn sak hvor hovedaktørene er Norges bank, Verdipapirsentralen og Bankenes betalingssentral :-)
[Personlige ytringer slutt]
mvh Knut Yrvin