* Knut Yrvin (knuty@objectware.no) [011204 13:01]:
Skal en gruppere begrepsbruken rundt dataprogram ut fra hvordan de framstår ut fra brukerperspektiv allene, innføres en del begrensninger. Når vi omtaler nisser (deamon) så er det riktig å si at dette ikke er en tjener, men en tjeneste som tilbys på en tjener - der Linux er applikasjonstjeneren i vårt tilfelle.
Mitt forslag blir det samme som Herman sitt, noe jeg illustrerer med følgende eksempler: utskriftsnisse, vevnisse, postnisse, eller nettverksnisse.
Nå ble jeg litt usikker på hva du mener. Slik ser en ps-utskrift ut hos meg:
$ ps -ef | grep http root 860 1 0 Nov21 ? 00:00:02 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6012 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6013 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6014 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6015 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6016 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6017 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6018 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6019 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H
Dette er fordi jeg kjører en "webserver" som består av flere "http-daemons". Vil du da oversette dette til at jeg kjører en webtjener som består av flere http-nisser, eller en webnisse som består av flere http-tjenere?
Slik jeg oppfatter bruken av daemons på vil førstnevnte bli riktig, ikke sistnevnte.
Eivind