Roy-Magne Mo skrev:
Du har vore lenge i unix-verda, ein heilt ordinær windows-utviklar synest det er veldig fint å køyre applikasjonen på konsollet. Lotus Notes er det også.
Nå er det slik at Microsoft sin applikasjonstjener er "sømløst" integrert med operativsystemet. I tillegg har Microsoft endret navnet på sin applikasjonstjene med årlige mellomrom. Dette har skapt, eller skaper en rekke begrepsmessig surr, og behov for betydelige avklaringer hver gang en snakker med en del Microsoft-utviklere som elegant har hoppet over elementære forhold rundt utvikling og bruk av IT.
Utviklere på Microsoft-plattformen er bare delvis klar over hva en applikasjonstjener faktisk gjør ved utvikling på Windows-plattformen. Dette betyr ikke at de som jobber med slikt skal være premisset for vår begrepsbruk, da de med kjenneskap til hva applikasjonstjenere gjør - også er i stand til å forstå hva det er snakk om.
Dessverre er det akkurat nå en kjempehype rundt SOAP (Simple Object Access Protocol) som gjør at enkelte tror at en ikke trenger applikasjonstjener i det hele tatt - noe som er mer ett uttrykk på at de overhode ikke kan noe som helst om applikasjonstjenere, da SOAP forutsetter bruk av nettopp - en applikasjonstjener.
Skal en gruppere begrepsbruken rundt dataprogram ut fra hvordan de framstår ut fra brukerperspektiv allene, innføres en del begrensninger. Når vi omtaler nisser (deamon) så er det riktig å si at dette ikke er en tjener, men en tjeneste som tilbys på en tjener - der Linux er applikasjonstjeneren i vårt tilfelle.
Det er ikke nødvendig å prefikse med begrepet "bakgrunn", eller at tjenesten kjører i bakgrunnen, selv om det er en korrekt beskrivelse av hva som faktisk skjer - spesielt ikke om en går for begrepet nisse - da begrepet implisitt betyr at en kjører en bakgrunnsprosess, eller en bakgrunnstjeneste.
Mitt forslag blir det samme som Herman sitt, noe jeg illustrerer med følgende eksempler: utskriftsnisse, vevnisse, postnisse, eller nettverksnisse.
Jeg er sikker på at dette blir en hitt blandt brukere :-)
mvh Knut
* Knut Yrvin (knuty@objectware.no) [011204 13:01]:
Skal en gruppere begrepsbruken rundt dataprogram ut fra hvordan de framstår ut fra brukerperspektiv allene, innføres en del begrensninger. Når vi omtaler nisser (deamon) så er det riktig å si at dette ikke er en tjener, men en tjeneste som tilbys på en tjener - der Linux er applikasjonstjeneren i vårt tilfelle.
Mitt forslag blir det samme som Herman sitt, noe jeg illustrerer med følgende eksempler: utskriftsnisse, vevnisse, postnisse, eller nettverksnisse.
Nå ble jeg litt usikker på hva du mener. Slik ser en ps-utskrift ut hos meg:
$ ps -ef | grep http root 860 1 0 Nov21 ? 00:00:02 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6012 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6013 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6014 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6015 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6016 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6017 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6018 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H apache 6019 860 0 Dec02 ? 00:00:00 /usr/sbin/httpd -D HAVE_DAV -D H
Dette er fordi jeg kjører en "webserver" som består av flere "http-daemons". Vil du da oversette dette til at jeg kjører en webtjener som består av flere http-nisser, eller en webnisse som består av flere http-tjenere?
Slik jeg oppfatter bruken av daemons på vil førstnevnte bli riktig, ikke sistnevnte.
Eivind