fre, 08,.10.2004 kl. 10.29 +0200, skrev Karl Ove Hufthammer:
Sigurd Gartmann sigurd-i18n-no@brogar.org skreiv i innlegget news:1097222979.3928.6.camel@steinen.brogar.org:
Hæ? Var me ikkje einige om at eit Word Processing Program var eit «tekstbehandlingsprogram», mens me med eit «skriveprogram» meinte sokalla Text Editors -- Kwrite, Kate, Vim o.l.
Kort oppsummert:
Forfattarar brukar tekstbehandlingsprogram; programmerarar brukar skriveprogram.
Men hvorfor er ikke en tekstbehandler et skriveprogram?
Skal du skille mellom kildekodeskriveprogram og tekstbehandlere kan ikke den korrekte termen for kildekodeskrivingsprogram være «skriveprogram». Både siden en tekstbehandler også kan gå under navnet «skriveprogram», og siden en rekke skriveprogram kan så mye mer enn å skrive, som for eksempel IRC i vim, og du selv nevnte: spille spill i emacs.
Skillet befinner seg altså på WYSIWYG-biten, siden du kan redigere html i flere at tekstbehandlerne (men ikke på kildekodenivå), de mest avanserte skriveprogrammene har også ordretting og sånt.
Men siden det er umulig å sette en strek mellom de to kategoriene, fordi skriveprogrammene kan gjøre så mye mer, må vi si at tekstbehandlerne også er skriveprogram, slik at en tekstbehandler er en spesialisering av et skriveprogram.
For ordens skyld: Mitt ord «kildekodeskrivingsprogram» er brukt for å markere skiller, og er ikke ment som et erstatningsord.